Gastauteur

PvdA deed mistig over standpunt-Irak

Cees Fasseur, 09-02-2010 07:45

 

Sommigen menen dat de commissie-Davids Balkenende een poets bakte door de PvdA in alles gelijk te geven. Niets is minder waar

Vaak wordt de vraag gesteld: ‘Irak, zijn wij daar niet met z’n allen ingetuind?’ Het antwoord is: ja, zij het met open ogen  en uit vrije wil.

De Atlantische verbondenheid van het kleine Nederland met grote broer Amerika bepaalde in 2002/2003 de Nederlandse  gedragslijn. Ik denk niet dat het veel verschil had gemaakt of er, in plaats van een CDA-VVD(en toen nog LPF-kabinet, een kabinet met inbreng van de PvdA of andere linkse partijen had gezeten. Ook een minister van Buitenlandse Zaken als Van der Stoel of  Van Mierlo had zich vermoedelijk niet aan de invloed van de Atlantici op zijn departement en in het kabinet kunnen of willen onttrekken.

Daar was nog minder reden toe waar destijds een in socialistische kring gevierd man als de Britse premier Blair onvoorwaardelijk de Amerikaanse zijde koos. Een factor bij dit alles was dat Nederland alleen politieke steun gaf – dat wil zeggen: instemde met het Amerikaans-Britse besluit Irak aan te vallen – maar geen militaire steun gaf, zoals vaak ten onrechte is gedacht.

Leerzaam is de kennisneming van de ministerraadnotulen uit de periode vóór 2002. Bij herhaling hebben zowel de paarse kabinetten als vrijwel alle Kamerfracties  (met uitzondering van GroenLinks en  de SP) het Amerikaans-Britse militaire optreden jegens Irak ondersteund, ook in de gevallen waarin dit optreden niet door de Veiligheidsraad was goedgekeurd.

Van Mierlo
Zo merkte Van Mierlo op 19 februari 1998 in de Tweede Kamer op dat hij bij voorkeur ieder militair ingrijpen onder VN-vlag gelegitimeerd zou willen zien door een nieuwe resolutie van de Veiligheidsraad. Ten gevolge van de politieke verhoudingen binnen de raad was dat echter vaak onmogelijk. Tegen de commissie heeft hij betoogd dat de situatie toen onvergelijkbaar was met die in 2003.

Toen ging het om een beperkte  actie, in 2003 om een all-out war.
Daartegen valt wel iets in te brengen. In beide gevallen was een rechtsgrond in de vorm van een VN-resolutie niet aanwezig. Ook bij de beperkte Amerikaans-Britse acties vóór 2002, met inzet van kruisraketten en ‘slimme’ bommen, vielen vele burgerslachtoffers.

Eind 1998, bij Desert Fox, een nieuwe militaire operatie zonder VN-mandaat, kwam de (ontbrekende) rechtsgrond van het Amerikaans-Britse optreden in de ministerraad ter sprake. Minister Pronk protesteerde heftig: dit optreden vormde een inbreuk op de internationale rechtsorde. Uitsluitend de Veiligheidsraad mocht tot het gebruik van geweld besluiten. Hij werd bijgevallen door de liberaal Korthals, toen minister van Justitie. Deze vond het ongewenst dat de VS zich  opstelden als politieagent van de gehele wereld.

Hun werd de mond gesnoerd door minister (van Sociale Zaken) Klaas de Vries, als lid van de Eerste Kamer nu een van de leiders van de Irak-kruistocht tegen Balkenende.
 Naar diens mening was de Veiligheidsraad niet voldoende toegerust om adequaat te reageren. De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties achtte hij altijd verdeeld en daarom onmachtig. Machtspolitiek, aldus De Vries, prevaleerde in dit geval boven een strikte toepassing van de regels van de internationale rechtsorde.

Verfrissend
Hij gaf met dat laatste overigens blijk van een verfrissende werkelijkheidszin. Ambtenaren van Buitenlandse Zaken hebben de commissie-Davids verweten dat haar leden zich alleen maar hebben laten leiden door volkenrechtelijke aspecten. Alsof er ook geen politieke afweging gemaakt diende te worden, zoals zij hadden gedaan! In hun boosheid zien zij eraan voorbij, dat de commissie gevraagd was in het bijzonder een oordeel te geven over  volkenrechtelijke aspecten.

Dat heeft zij dan ook gedaan zonder zich expliciet uit te spreken over de vraag of en wanneer dit volkenrecht door machtspolitieke overwegingen terzijde mag worden gesteld.

Leerzaam is de kennisneming van de ministerraadnotulen uit de periode vóór 2002
Ongetwijfeld zal de grondwettelijke verplichting die Nederland zichzelf heeft opgelegd om de ontwikkeling van de internationale rechtsorde te bevorderen bij die afweging een rol spelen. Dat geldt ook voor de constatering dat het volkenrecht wel de alfa behoort te zijn van de betrekkingen tussen staten, maar daarmee nog niet de omega is.

In sommige media is betoogd dat de commissie-Davids Balkenende een poets heeft gebakken door de PvdA op alle punten gelijk te geven. Niets is minder waar. In het rapport wordt met een aantal veronderstellingen, dierbaar aan de linkerzijde, afgerekend. Ten eerste dat de steun door economische belangen zou zijn ingegeven. Irak heeft na Saoedi-Arabië de grootste olievoorraden ter wereld. Was daarom de Koninklijke/Shell de grote boosdoener en aanstichter van de steun? De commissie laat er geen spaan van heel.

Ook van enig verband tussen de Nederlandse opstelling en de benoeming van  De Hoop Scheffer tot nieuwe secretaris-generaal van de NAVO is niet gebleken. Hij was zowel voor Frankrijk, Duitsland als de VS een geschikte compromiskandidaat. Bovendien diende de vacature zich pas eind januari 2003 aan en verscheen zijn naam eind mei voor het eerst op de lijstjes.

Wonden
Links likt ook zijn wonden, nu de commissie heeft vastgesteld dat er geen enkel bewijs is gevonden voor enige rechtstreekse militaire steun voor of tijdens de invasie van Irak.
Nederland voldeed al ruimschoots aan zijn bondgenootschappelijke militaire verplichtingen door deelname aan de Amerikaanse operatie Enduring Freedom in Afghanistan. Het had verder op verzoek van Washington als defensief wapen Patriotraketten ter beschikking gesteld voor de verdediging van het Turkse grondgebied. Amerika kon het in Irak echt wel alleen af zonder de steun van een handjevol Nederlandse commando’s of F-16’s en de afluisterapparatuur van Hr. Ms. Walrus, die achthonderd kilometer buiten de Iraakse kust opereerde.

Ook de opstelling van de voormalige oppositieleider Wouter Bos, in die dagen verwikkeld in een  kabinetsformatie met het CDA, blijft in het rapport niet onbelicht. Bos had een maand vóór de inval in Irak laten weten dat hij na de resolutie 1441 een tweede resolutie‘wenselijk, maar niet noodzakelijk’ achtte. Dat was ook het standpunt van De Hoop Scheffer en de Nederlandse regering. Vanuit het Nederlandse perspectief betekende dit in feite een vrijbrief voor de Amerikanen voor een inval in Irak.

Weliswaar voegde Koenders in de Tweede Kamer eraan toe dat de PvdA een Amerikaans-Britse Alleingang nooit zou steunen, maar deze toevoeging stond haaks op de eerdere uitspraak van Bos. Deze wilde de deur openhouden voor het standpunt dat het onvermogen van de VN er niet toe mocht leiden dat niets werd ondernomen tegen Saddam Hoessein. Wel verzette Bos zich tegen een ‘inval nu’, omdat de VN-wapeninspecteurs meer tijd moesten hebben.

Gekant
Ook was de PvdA sterk gekant tegen Nederlandse militaire steun aan een invasie.
Uiteindelijk volgde op 24 maart, dus vier dagen na de inval, een gezamenlijke verklaring van CDA en PvdA. Daarin stelden beide partijen ‘het beroep op resolutie 1441 als feitelijke grondslag voor de interventie te accepteren’. Het wekte de indruk dat de PvdA alsnog akkoord was gegaan met de ‘rechtmatigheid’ van de inval, waarmee ze op één lijn bleef met haar standpunt van vóór 2002.

Uiteindelijk strandde de formatie niet op Irak, maar op de noodzaak van nieuwe bezuinigingen. De sfeer was wél grondig bedorven door de kwestie-Irak. Het was immers niet onbegrijpelijk dat Balkenende en de zijnen na hun uitdrukkelijke uitsluiting van militaire steun dachten dat de PvdA en Bos akkoord konden gaan met alleen politieke steun aan de inval. Dat bleek een misrekening. Bos heeft later, op 18 december 2008, inderdaad toegegeven dat de verklaring van 24 maart 2003 ‘mist over het standpunt van de PvdA’ heeft verspreid. Gelijk had hij.

Cees Fasseur is  lid van de commissie-Davids. Dit is de ingekorte versie van een voordracht op de Haagse Sociëteit De Witte op 8 februari.

Sleutelwoorden bij dit artikel:

irak, cees fasseur, commissie-davids, balkenende, wouter bos

27 reacties
Sorteer reacties:

Op tijd Op waardering

Toon alleen reacties met waardering

Geen Gemiddeld Hoog

Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
HannekeKooiman schreef op 09-02-2010 08:41 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Het is wel toevallig dat de heer Fasseur juist nu met deze nuanceringen komt. Die zeker voor het CDA goed uitvallen. Heeft dit iets met het kabinetsstandpunt dat vandaag over Irak uitkomt te maken?

Ik geloff niet in dit soort toeval.

Bovendien heeft Fasseur ook "genuanceerd" mogen speuren in de archieven van het Koninklijk huis destijds. Ook hier kwam een "genuanceerd" boek over uit.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
ManyAMileToGo schreef op 09-02-2010 08:54 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@HannekeKooiman (08:41u) -

ik deel Uw scepsis. Uw opmerking over het zoeken in de Koninklijke Archieven daargelaten: de voordracht (dit stuk) van Fasseur lijkt een poging om de schade voor het CDA te beperken, d.w.z. de 'schuld' gelijkelijk te verdelen; handig in het licht van de komende gemeenteraadsverkiezingen. Het CDA mag geen schade oplopen, juist op dit punt; liever dan maar op een van de komende potentiele crisisonderwerpen. Ik ben ervan overtuigd dat een breuk so wie so aanstaande is; en dan moet het maar op een economisch onderwerp, of op onenigheid over Afghanistan, maar dan zonder een extra rugzak inzake Irak.

Trouwens: ik persoonlijk vind het schandalig dat Balkenende zijn kabinetspartners zo kritiseerde omdat de standpuntsbepaling langer duurde; want hij 'moest naar Vancouver'. Een premier die verantwoordelijkheidsoverleg over een illegale oorlog minder belangrijk vindt dan het tonen van zijn gezicht op een sportevenement, dat is een waardeloze premier. Maar ja: dat wisten we al over Balkenende. Niks nieuws onder de zon; het is een broekeman die gewichtig wil doen.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Arsene schreef op 09-02-2010 09:22 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Klaas de Vries? Dat is één van die mannen die ernstig heeft gefaald ten tijde van de moord op Pim Fortuyn. Ongeloofwaardig persoon.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
solo51 schreef op 09-02-2010 09:24 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Ik heb toch echt begrepen dat de commissie bepaalde personen heeft geweigerd te horen m.b.t. militaire steun vooraf. Omdat de commissie daar 'geen aanleiding' toe vond.

Ze heeft geweigerd de stukken van Argos m.b.t. het een en ander in te zien en daarin vernoemde personen 'te horen'.

Dit is een rechtbrei-actie t.b.v. CDA en PvdA. Niet geheel toevallig dat ze gisteren juist 'consensus' hebben bereikt over de reactie op het rapport Davids en nu deze uitleg verschijnt. Voor mij zou er alsnog een parlementaire enquete moeten komen waarin dit soort uitsluitingen van journalistiek onderzoek niet voorkomen.

Dát iets niet te bewijzen valt wil niet zeggen dat er niets gebeurd is overigens m.b.t. de benoeming van JDHS. Zag ze maar eens gezamenlijk handenschguddend bij Bush staan.

In de achterkamertjes van het CDA zit geen secretaresse die notulen maakt. Lobby's hebben niet en nooit die pretentie.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
solo51 schreef op 09-02-2010 09:28 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Overigens stond in Balkenendes uitleg steeds met grote letters geschreven; Ik heb niét de waarheid willen zeggen in de Tweede Kamer en elders omdát die waarheid het licht niet kon verdragen. Dat is de enige en echte reden de Tweede Kamer niet juist te informeren.

Wie niets te verbergen heeft behoeft nl. niets te vrezen, noch achter te houden.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
bert_binnendijk schreef op 09-02-2010 09:54 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@hanneke & manyamiletogo

Jammer, wanneer een zorgvuldig opgebouwd wereldbeeld waarin een gereformeerde jongen uit Zeeland ons de Irak-oorlog in rommelt, niet helemaal blijkt te kloppen. Dat een wereldbeeld waarin zwart en wit, en goed en fout de boventoon voeren, ineens verschillende grijstinten begint te vertonen.

Maar om dan maar weer een ander complot uit de kast te toveren. Eentje die de boodschap niet ontkracht, maar alleen probeert de boodschapper in een kwaad daglicht te stellen, is natuurlijk helemaal jammer en uiteraard volstrekt gebaseerd op roddel en achterklap.

U beiden bent een kei in het volharden in een tunnelvisie. Ooit gedacht aan een baan bij het OM of de recherche?
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Johnf schreef op 09-02-2010 10:32 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
De heer Fasseur kan nu wel weer allerlei leuterpraat ophangen volgens het principe "de pot verwijt de ketel" maar al dat gezwets doet totaal niet ter zake.
Het enige dat van belang is, is dat onomstotelijk is vastgesteld dat de regering grove fouten heeft gemaakt en de 2de kamer opzettelijk onvolledig en dus onjuist heeft geïnformeerd. Wat anderen op dat moment deden, zeiden of dachten is volledig irrelevant. Cruciaal is dat de verantwoordelijken hun verantwoordelijkheid nemen en de consequenties trekken van hun falen. De koningin kan vast wel een uurtje vrijmaken om de heer Belkenende te ontvangen. Er zijn grenzen aan wat een democratische rechtstaat kan accepteren en die grenzen zijn in dit geval overschreden, zowel met “de kennis van nu” als “met de kennis van toen”.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
everwoerd schreef op 09-02-2010 10:38 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Cees Fasseur is de historicus die er mee instemde dat hij als enige toegang kreeg tot het koninklijk archief van koningin Beatrix, om aldus zijn collega's buiten de deur te houden en zelf 'onderzoek' te doen dat daardoor volstrekt oncontroleerbaar werd. Zonder brede toegang tot bronnen wordt elk onderzoek en elke conclusie onwetenschappelijk. Fasseur zag er geen been in.

Als lid van de commissie-Davids is Fasseur opnieuw in de gelegenheid om oncontroleerbaar onderzoek te doen die tot oncontroleerbare conclusies leiden. Niet alleen om de reden van toegang tot de bronnen - de commissie-Davids opnieuw exclusief toegang gekregen tot bronnen die voor anderen gesloten blijven - maar ook vanwege de status van het 'onderzoek', waarbij getuigen zonder ede gehoord mogen worden en anonieme bronnen naar willekeur serieus genomen kunnen worden.

Fasseur ziet er wederom geen been in. Dat zegt iets over de wetenschappelijke moraal van deze historicus.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
ManyAMileToGo schreef op 09-02-2010 10:41 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@Johnf -

ik sluit me graag bij U aan. Met de kennis van nu kun je zeggen dat toentertijd de PvdA geen deel uitmaakte van het kabinet. En dat Balkenende in zijn eerste verklaring(en) na het openbaar maken van het rapport op zeer onbehoorlijke wijze gereageerd heeft, een eerste minister onwaardig. Oorlog is het ergste wat mensen elkaar kunnen aandoen; desalniettemin sprak die 'gereformeerde jongen uit Zeeland' erover als betrof het een wat minder uitgevallen spelletje Stratego. En om dan nu ook nog te gaan zaniken dat je de opening van de Winter-OS te Vancouver dreigt te missen, omdat er over dat rapport al te gedetailleerd gesproken dreigt te worden... de grenzen van de democratische rechtsstaat zijn, en worden, overschreden, door toedoen van onze hoogsteigen Uebersmurf, die maar niet de ernst van dingen kan inzien. En dat is zeer ernstig.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
xenofobius schreef op 09-02-2010 10:50 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Fasseur heeft een punt.
Nu blijkt dat de pvda met de kabinetsformatie een uitruil hosselde met het cda in de achterkamertjes met die Irakkwestie om het generaal pardon, hun stokpaardje destijds, erdoor te drukken en Nederland vol te plempen met hordes kanslozen.
Dat de pvda ze met beide items hopeloos verstrikt zou raken kon een kind wel voorzien.
Zowel de zinloosheid en de torenhoge kosten van dat pardon en de politieke draaikonterij inzake die Irakzaak gaat de pvda en dit kabinet, nu opbreken.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
ManyAMileToGo schreef op 09-02-2010 10:56 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@xenofobius -

U bakt ze weer bruin.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Evert_vanVliet schreef op 09-02-2010 11:02 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
"Vaak wordt de vraag gesteld: ‘Irak, zijn wij daar niet met z’n allen ingetuind?’ Het antwoord is: ja, zij het met open ogen en uit vrije wil. "

Is dat niet net zoiets als: Gaan 'we' het wel/niet ver schoppen met Sieneke in Oslo?
Waar vervolgens een Nederlands standpunt uit komt rollen waar voor het overgrote gemak iedereen onder wordt geschaard, inclusief de overgrote meerderheid die helemaal niet van dit soort 'strijd'perkjes houdt.

Maar ja, die vraag wordt nooit gesteld.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
kidmort schreef op 09-02-2010 11:02 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@ManyAMileToGo schreef op 09-02-2010 08:54

Volledig mee eens!
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
JanUutAlmeloo schreef op 09-02-2010 12:04 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@ Cees Fasseur: "Vaak wordt de vraag gesteld: ‘Irak, zijn wij daar niet met z’n allen ingetuind?’ Het antwoord is: ja, zij het met open ogen en uit vrije wil. "

Beter: "Je zou de vraag moeten stellen: 'PvdA, is die er niet opnieuw ingetuind?' Het antwoord is: ja, zij het met open ogen en uit vrije wil.

Het grote verwijt dat de zwevende kiezer de PvdA al jaren maakt, is dat Bos en Hamer steeds uitglijden uit machtsgeilheid. Uitglijden door geen sterke benen te tonen in prinicipiële kwesties, zodoende de macht van alle PvdA-stemmers verkwanselen. Dat verwijt kleeft al jaren aan de PvdA, immers ook na de vorige verkiezingen.

Opnieuw blijkt Balkie de regisseur in het Irak-debat. Hoe graag willen wij het anders, Wouter! Maar helaas, door het dagenlange overleg moeten we vooraf al concluderen dat Woutertje over zich heen liet lopen, dat hij alle principes van de PvdA-stemmer opnieuw heeft verkwanselt, vast omdat Balkie hem een kluifje heeft voorgehouden.

Hij heeft zich opnieuw - ook na 8 jaar - een weekje laten dollen.
Wouter, vuiile leugenaar, ga weg!
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
AxeMortal schreef op 09-02-2010 12:06 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Beseft de heer Fasseur niet dat de PvdA "met de kennis van toen" [gezien de mateloze populariteit van vooral het kontje van Wouter Bos was een regeringsdeelname vroeg in de jaren 2000 nakend] het heel verstandig vond om "mistig" te doen. [Dat werkte destijds zo goed, dat de partij van "mistig doen" en laat ik vooral niet vergeten ook "draaien" [het kontje van Bos werd zodoende een draaikontje] haar nieuwe ideologie maakte.]
"Met de wetenschap van nu" [die vroege deelname aan een Balk-kabinet kwam er nooit] is het volkomen logisch, dat de mist rond de kwestie Irak deels is weggeblazen.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
xenofobius schreef op 09-02-2010 12:35 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@ManyAMileToGo 10:56:

Ja, he.
En weet je wat straks nog veel bruiner gebakken wordt?
Dat die de Vries die kamernotulen gaat ontkennen.
Dat ook Koenders alles zal ontkennen wat hij destijds uitkraamde?
Zo heeft hij het nooit bedoeld te zeggen.
Ben je nou zelf ook niet bang dat al dit bruinbakken gaat ontaarden in
een uitslaande brand?
Of geloof je werkelijk dat NLers dit armetierig gesjoemel zullen slikken?
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Krabbestamp schreef op 09-02-2010 13:07 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Fasseur legt de vinger op de zere plek: als die PvdA kritikasters hebben tonnen boter op hun hoofd. Klaas de Vries is weer typisch zo iemand die na de oorlog 'altijd in het verzet' gezeten heeft. En maar het verwijt maken aan JPB dat die z'n eigen straatje schoonveegt.
En GroenLinks, steunde die de NAVO bombardementen op Kosovo niet destijds? Daar was ook geen VN resolutie voor.
Toch jammer dat Davids alleen de kabinetsgangen heeft gecontroleerd. Wanneer gaat iemand een keer het lef hebben om de Kamer te controleren? Dan gaat de echte beerput pas open.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
citoyen schreef op 09-02-2010 13:16 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Typisch weer: bij gebrek aan inhoudelijk weerwoord wordt de boodschapper maar zwart gemaakt.

Fasseur legt hier de vinger op een aantal zeer pijnlijke puntjes voor de schijnheilige PVDA. En de media, "kwaliteitskranten" NRC en Volkskrant voorop, bauwden elkaar zo als gewoonlijk weer allemaal na in hun morele verontwaardiging over de uitkomsten van het Davids rapport en de 'overwinning' voor de PVDA op dit dossier, in plaats van zelf eens kritisch na te denken en wat onderzoek te doen naar hoe de PVDA zich in die jaren precies opstelde.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
solo51 schreef op 09-02-2010 15:55 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Hebben jullie de brief al gelezen van het kabinet op RTL 4.nl geheel te lezen...

In retrospectief .......haha... wat een onzin de kennis van nu is niet anders dan de kennis van toen........Een blind paard is er niets bij. Hoe dom denken ze dat we zijn?

Het kabinet ondersteunt de feiten die genoemd zijn in het rapport Davids... tja kan ook niet anders maar doet geen enkele uitspraak over de conclusies cq. waarachtigheid danwel onwaarachtigheid zal ik maar zeggen? Of hoe moet ik dit 'feitelijk' zien....

Tja wéér een paar straatjes schoongeveegd.
Het onderzoek ging niet over lessen voor de toekomst daar wordt het belang op gefixeerd zodat dit je de rest en waar het in essentie om gaat wil doen vergeten.
Het kabinet was destijds dondersgoed op de hoogte van.... zoals iedere Nederlander dat was....Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen? Ha ha...
Waarom...vraag ik me af...het recht draai je later later toch gewoon naar je toe!

Jahha ik had met de ogen van nu toen echt mijn vrouw niet in elkaar moeten timmeren maar ja.....ik heb er toch wat van geleerd....mag ik nu naar huis a.u.b.ik zal het noooit meer doen.....

Het rapport ging over het handelen van toen met de wetenschap óók de feitelijke van toen ( die niet anders was dan de wetenschap van nu) dát was toch de essentie van het doen van het onderzoek, het doel !!! Het internationaal recht is niet veranderd, de plicht de kamer te informeren is niet iets waar we nu ineens achterkomen.....wat een hoop nonsens bij elkaargekrabbeld om recht te praten wat krom is en ook toen al krom was, met de wetenschap van toen én de wetenschap van nu zal ik maar zeggen...

Niets in retrospectief...haha in retrospectief....

Balkenende wist verdomde goed wát hij deed waarom hij het deed en was TOEN geheel op de hoogte van de zogenaamde wetenschap van NU en heeft die wetenschap doelbewust uitgeschakeld......alsmede de Tweede Kamer uitgeschakeld....

Lessen voor de toekomst? Hij zou het zo weer doen want deze drogreden kun je altijd en overal op alles toepassen...ook in de toekomst....

Dát is de les die wij burgers hieruit trekken....bedonder de kluit en slaap rustig verder, schakel de democratie uit en slaap rustig verder....Wir haben es nicht gewusst...is nog steeds het adagium van politiek Nederland....

Waar men zich niet bewust is van onoirbaar handelen is men niet bewust bezig informatie naar de Tweede Kamer toe bewust achter te houden en 7 jaar ontkenning hiervan vol te houden.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
rabensr schreef op 09-02-2010 15:57 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Goed dat Fasseur wat geschiedkundig inzicht geeft in wat wellicht de “Real Politik op partijpolitieke grondslag “kan worden genoemd. Hierdoor wordt de Nederlandse internationale positie genuanceerd en de beoordeling van het gebeurde heel wat minder hijgerig.

Ook interessant dat hij ons er aan herinnert ….”…dat de commissie gevraagd was in het bijzonder een oordeel te geven over volkenrechtelijke aspecten.”…., ook hiermee wordt veel eenzijdige opgewondenheid begrijpelijk.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
rabensr schreef op 09-02-2010 15:58 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Frits Wester van RTL nieuws meldde vanmiddag dat het kabinet in zijn brief aan de Tweede Kamer ….”de beschrijving van de feitelijke gang van zaken “….van de Commissie Davids had geaccepteerd.

Een interessante opmerking. Wat is geaccepteerd is dus : “Davids” beschrijving van hoe het is gebeurd,is het correct weergegeven, niet meer,en niet minder. Het laat dus ruimte voor verschil van inzicht en/of van mening over de beoordeling van de situatie TOEN!
Het kabinet laat volgens mij dus open, dat verschillen kunnen bestaan over de beoordeling van (sommige) conclusies en oordelen van “Davids”.

En inderdaad, wat schrijft het kabinet hierover in de brief:

“……Zoals aangegeven in de brief van 13 januari jl., heeft het kabinet het rapport van de commissie leidend laten zijn voor zijn kritische terugblik en het trekken van lessen voor heden en de toekomst.

Daarmee accepteert het kabinet de beschrijving van de feitelijke gang van zaken, waarbij het kabinet zich realiseert dat ieder van de betrokkenen de beschrijving van de feitelijke gang van zaken leest en beoordeelt vanuit de persoonlijke beleving en herinnering.

Tegen deze achtergrond laat het kabinet de door de commissie gegeven kwalificaties, zoals woorden als ‘onwaarachtig’, voor haar rekening en gaat de kabinetsreactie in op die passages en/of conclusies van het rapport die vanuit de huidige verantwoordelijkheid hetzij een opmerking behoeven, hetzij jegens de Kamers een expliciete reactie vergen…..”

Kan een interessante uitwisseling worden met de Kamers.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
xenofobius schreef op 09-02-2010 16:03 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@ Krabbestamp 13:07:
Ha,ha, let op, die beerput wordt nog veel groter, want Uruzgan duikt op.
Wie was er ook weer voor om die missie te beeindigen?
En wie wil daar doorgaan?
En hoe gaan we daar verder?
Met een vredesmissie?
Of een missie om een Afganen te trainen voor de strijd?
Vul het maar in met dat gammele kabinet.
En zo tobben we maar verder met dit rampenkabinet.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
solo51 schreef op 09-02-2010 16:20 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
En de grootste draaikont naast JPB en WB is kereltje Pechtold.

Zou die het gangetje naar het CDA toe willen openhouden?

Politici die precies weten hoe ze de publieke opinie moeten bespelen...
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
surimanned schreef op 09-02-2010 17:19 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Dhr Fasseur moet zich schamen. Hij is akkoord gegaan met de formulering in het rapport zoals het staat en moet dus achteraf geen nuances aanbrengen. Dan had hij op zijn minst een kanttekening moeten laten plaatsen bij de tekst cq betreffende gedeelte van de tekst.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Jacb schreef op 09-02-2010 19:54 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Hoe moeilijk is het toch om het beestje bij zijn naam te noemen, het nederlandse volk werd bedrogen, het woord is "bedrog".
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
rabensr schreef op 10-02-2010 13:13 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Pas op voor mensen die "het volk" erbij halen, zij spreken slechts voor zichzelf.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
cormol schreef op 15-02-2010 00:37 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Gewoon het rapport nog eens herlezen, daar staan de nuanceringen in die de heer Fasseur hier bewust achterwege laat en waar hij zich nu kennelijk van distantieert. Dan was Van Walsum consequenter. Hij zal wel hebben zitten slapen toen de conclusies geschreven werden of is hij al weer vergeten wat die waren? Of waren de inzichten van toen toch anders dan de inzichten van nu, en werkt het dus allemaal wat vertraagd bij hem?
 
inloggen
Inloggen is noodzakelijk om te kunnen reageren op deze site.
Volg commentaren op dit artikel: RSS Google  Netvibes

 

Columnisten op deze site

de VolkskrantPaul BrillGastauteur72dpikluv_50Sabra Dahhanlogosciencepalooza_50_01Nausicaa MarbeMalou van HintumDe Haagse redactieJos Collignonthomasvonderdunk_50Max Pamgj_50Marcel van DamPieter HilhorstDominee GremdaatEvelien TonkensBert WagendorpDaniël SamkaldenFerry HaanJan MulderKader AbdolahNazmiye OralMaarten Keulemanssommer_50_01haroon_201746d_50Arie ElshoutRenée Braamssheila_50_01Aleid Truijens

 

 

Volg vk.nl/opinie op Twitter

twitter_300

 

Alle RSS-feeds

Hier leest u meer over het gebruik van RSS.
Opinie RSS Google Netvibes
Commentaren RSS Google Netvibes
Brieven RSS Google Netvibes
Reacties RSS Google Netvibes