De Haagse redactie

Hoezo, een zware post voor Neelie?

de Haagse redactie, 25-11-2009 15:58

 

nel1_300
Foto EPA
Vrijwel de hele Tweede Kamer jubelt dat ‘de sterke vrouw’ Neelie Kroes in Brussel mag blijven. Het is haar gegund. Maar mogen we tevreden zijn?
Toen ik, tot zomer vorig jaar, correspondent was in Brussel, hanteerden we met collega’s wel de ‘vijf minuten regel’. Alleen als een persconferentie van een eurocommissaris na vijf minuten nog interessant was, bleven we zitten.

Spitsuur

Want vooral op woensdagen kan het spitsuur zijn in de perszaal van de Europese Commissie. Dan vergadert het dagelijks bestuur van de EU, zoals in Nederland de ministerraad op vrijdag. Op die woensdagmiddagen zijn er soms wel drie of vier persconferenties. Dat kan samen wel uren duren.

Voor sommige eurocommissarissen bleef je altijd zitten. Voor Olli Rehn bijvoorbeeld, de Fin die over de uitbreiding met nieuwe lidstaten ging. Voor Joaquín Almunia, de Spanjaard die over de begrotingstekorten en de euro waakte. Voor de Italiaan Franco Frattini, later opgevolgd door de Fransman Jacques Barrot, die over Justitie, Vrijheid en Veiligheid ging.

Boetes
En natuurlijk voor Neelie Kroes – niet omdat ze uit Nederland kwam, maar omdat ze steevast boetes uitdeelde van tientallen miljoenen euro’s. Pakte ze geen verboden kartel aan, dan wel monopolist Microsoft. Kroes durfde evengoed Europese regeringen de wacht aan te zeggen, als ze meende dat er teveel staatssteun ging naar een bedrijf dat toch niet meer levensvatbaar was. Altijd weer spannend, altijd weer nieuws.

En dan had je Viviane Reding, de Luxemburgse eurocommissaris voor Informatiemaatschappij en Media. Bij haar wist je op voorhand wel zo’n beetje waar de persconferentie over zou gaan. Nu eens had ze een potje geld voor Europese, dan weer kondigde ze een gedragsregel aan tegen agressieve videogames.  Vaak haalden we de vijf minuten van de ‘vijf minutenregel’ niet, en slopen we na drie minuten al weg bij de persconferentie.

Mobiel
Het wapenfeit dat ze terecht op haar conto schrijft, is het terugdringen van de ‘roaming’-tarieven: de torenhoge en onvoorspelbare bedragen die je kwijt bent voor het gebruik van je mobiele telefoon in het buitenland.

Toegegeven, die roaming-tarieven heeft Reding behoorlijk omlaag gekregen.
Ik hoop voor Neelie Kroes dat mijn Brusselse collega’s wat langer naar haar persconferenties blijven luisteren dan de beleefde vijf minuten
Maar dat verhaal heeft ze dan ook wel tien keer op persconferenties verkocht. Zeker voorafgaand aan de zomervakantie, als de vakantiegangers uit Brussel te horen kregen dat ze dankzij de Europese Commissie niet voor verrassingen kwamen te staan bij hun mobiele telefoonrekening.

Jubel
Nu jubelt vrijwel de hele Tweede Kamer dat ‘de sterke vrouw’ Neelie Kroes in Brussel mag blijven. Het is haar gegund. Maar mogen we tevreden zijn? Kroes krijgt min of meer de portefeuille van Viviane Reding en o ja, ze wordt vice-voorzitter. Barroso heeft vijf vice-voorzitters, en dat lijkt eerder een troostprijs dan een vette vis.

Als het klopt dat premier Balkenende in Brussel eerst heeft gepleit voor een zware post in de Europese Commissie, vervolgens de juiste kandidaat wilde leveren en pas op de derde plaats naar partijpolitieke kleur keek, dan vraag ik me maar een ding af: wat is er misgegaan?

Ik hoop voor Neelie Kroes dat mijn Brusselse collega’s wat langer naar haar persconferenties blijven luisteren dan de beleefde vijf minuten. Garanties zal ze daar op voorhand niet voor krijgen.

Bart Dirks

Sleutelwoorden bij dit artikel:

29 reacties
Sorteer reacties:

Op tijd Op waardering

Toon alleen reacties met waardering

Geen Gemiddeld Hoog

Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Burgerman schreef op 25-11-2009 16:25 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Zuurpruim!
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
FilipS schreef op 25-11-2009 16:38 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@Dirks;

Niet helemaal mee eens. De post ICT/Telecommunicatie is inderdaad niet een hele zware kost al zitten er naast de roaming-tarieven nog een aantal aardige aspecten aan waar Kroes indruk kan maken (piraterij en informatiekloof), maar de vice-voorzitter is een aardige compensatie daarvoor.

Vergelijk het met de situatie van de huidige commissaris Wallstrom. Op zich een beperkte post (communicatie, al is die a.g.v. de referenda en het schortende systeem van de institutionele hervorming wel in belang toegenomen), maar het vice-voorzitterschap als compensatie. Op deze wijze krijgt Kroes de mogelijkheid om op alle aanpalende beleidsterreinen invloed uit te oefenen en te coordineren. Haar eigen functie is daarbij bepaald een voorbeeld, omdat ICT nu eenmaal een aspect is voor alle andere economische terreinen (denk aan R&D, Industrie, maar ook buitenlandse handel). Haar rol als vice-voorzitter geeft haar, naast haar senioriteit, extra invloed.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
jorisdriepinter schreef op 25-11-2009 16:41 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Waar ging Bart Dirks dat jaar eigenlijk naar toe? Al na vijf minuten de persconferentie verlaten? Dat laat een hoop werkuren onbenut. Misschien over ongelezen boeken en niet bezochte tentoonstellingen recensies schrijven wellicht?
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
WiekeHoeben schreef op 25-11-2009 16:59 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Geen bal inzicht in de werking van Europa, ook niet in het werk van mevrouw Kroes en verbaasd over die 5 minuten conferentie regel zitten lezen; "O ja, werkt dat zo?" en toch denk ik het zo: Als mevrouw daar rondloopt is daar wisselwerking met allerlei mensen en dus werking. Ik vraag me af of de job ertoe doet of de aanwezigheid alleen al niet van 'stillere' en hogere werking is... en dan wil ik daar wel een wereldwijf en dat is mevrouw toch ten voeten uit? Een dappere verbale strijdster? Een grensbewaakster? Maar dan in de goede zin? Nee? Liever nog een witgrijze muizenpakkenmans? Wat zou ìk totaal verdoold rondlopen daar. En zij is daar thuis en weet hoe het werkt? Knijp in onze handjes en laat haar lekker haar gezegende gang gaan daar. Geen bal inzicht dus. Alleen vaag intuïtief en het 'elke vrouw is er één'.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
rabensr schreef op 25-11-2009 17:00 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Echt weer Nederlands op z'n best zeuren, zeuren. En dan ook nog onze Neel onderschatten. Wat zeg ik beledigen, brave haagse journalist. Er is een functie met taken en er is TAAKOPVATTING en dat zijn bij sterke mensen twee goed te onderscheiden zaken, wait en see. En als u wat wil bijleren van een sterke journalist, lees dan wat Luuk van Middelaar schreef (NRC za. j,l,)onder de titel "Leve de president van Europa". En als u edele dat weet te vertalen naar de volgende functie van Neel bent u toch slimmer dan ik dacht.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
JanUutAlmeloo schreef op 25-11-2009 17:01 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Vertrouwen in Europa.

Hoe was het ook al weer? Het was een keuze om de voorzitter van Europa te laten leveren door de 'kleine' lidstaten. Waarom ?

Hmmmm.
Duitsland 82 miljoen inwoners
Frankrijk 64 miljoen inwoners
Engeland 61 miljoen inwoners
Italie 58 miljoen inwoners
Nederlandse invloed volgens democratische principes = Grapje.

Tip voor Nederlandse invloed voor de toekomst?
Vestig vertrouwen in de cda-lijstverbinding met Berlusconi, en wees je bewust van jouw afhankelijkheid van de Cosa Nostra.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
hermandewinter schreef op 25-11-2009 17:22 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Klinkt heel realistisch. Zo zal het wel gaan. Het is gewoon een poppenkast daaro. Zo van: poppetje gezien? Kastje dicht.
Het wordt tijd dat we afscheid nemen van Brussel en het vrijkomende geld besteden aan de stichting van een federatieve republiek Limburg te alhier. Desgewenst kunnen de Hollanders, de Friezen, de Zeeuwen, de Saksen, de Vlamingen, de Walen, de oost-Kantonezen, de Rijnlanders en die van Luxemburg zich daarbij aansluiten. Als munteenheid geldt eenvoudig de maria-theresia thaler.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
markvanstramproy schreef op 25-11-2009 17:40 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@herman de winter
= maria-theresia-thaler =
dus ook opnieuw aansluiting bij oostenrijk :)??
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
osservatore schreef op 25-11-2009 17:45 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Jammer. Ik had Neelie graag gezien in de plaats van JP. Een vrouw met visie en capaciteiten. Zij spreekt ook nog wat talen....
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
hermandewinter schreef op 25-11-2009 18:18 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
> dus ook opnieuw aansluiting bij oostenrijk

In zekere zin wel. In elk geval kwa cultuur. De oostenrijkers hebben een onuitwisbare indruk gemaakt op de Federatieve Republiek Limburg. Zelfs vandaag heb je in ieder dorp nog een originele Blasmusikkapelle. De Original Wurmtaler uit Kerkrade, Die Lustigen Egerländer uit Houthalem. Dat soort werk.

Overigens is het Amerikaanse woord dollar afgeleid van het woord daalder; meer precies van de maria-theresia-thaler. De eerste echt internationale munt. Daarheen en terug kortom.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
houtstoker schreef op 25-11-2009 18:45 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Het journaille moet ook maar eens gaan tijdschrijven net als in het onderwijs. Komen ze misschien voortaan voor de leerkrachten op. En voor de rest: feli Neelie
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
vanD schreef op 25-11-2009 20:14 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Mevrouw Kroes is gewoon de enige kerel die Nederland kan leveren.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Tzolkin schreef op 25-11-2009 20:22 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Kan het zijn dat deze opiniepagina steeds minder interessant en geloofwaardig wordt? Daarom maar even dit intermezzo van Fox News:

www.youtube.com/watch?v=N jclVN...

of: hoe een woordvoerder zijn job juist is kwijtgeraakt
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Egor schreef op 25-11-2009 20:30 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Veel mensen lijden aan het Stockholmsyndroom, zeker in de berichtgeving over Nelie Kroes. Ze wordt door haar slaven op handen gedragen.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
yediddi schreef op 25-11-2009 22:37 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Wat een raar artikel is dit! Het kan toch niet zo zijn dat een 5 minuten durende persconferentie belangrijker is dan hetgeen Neelie Kroes en haar collega's hebben bereikt met hun harde werk?

Wie weet zal het hen een rotzorg zijn wat Bart Dirks vindt van hun verslaggeving op die 5 minuten persconferenties! (Zij doen tenslotte gewoon hun plicht en maken gewag van wat zij wel of niet hebben bereikt)

Misschien vinden zij wel dat deze journalisten hun tijd beter kunnen gaan besteden aan degenen die NIET zo geweldig functioneren in Brussel...
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
citoyen schreef op 25-11-2009 22:38 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Je hebt volledig gelijk Bart, die portefeuille stelt helemaal niets voor.

Zo mogelijk nog bizarder is dat Neelie bij haar aantreden 5 jaar geleden verguisd werd door alles en iedereeen als een rechtse dame met allerlei dubieuze contacten. Het Haagse kippenhok laat zich weer eens van zijn oppervlakkigste kant zien.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
krolll schreef op 25-11-2009 23:29 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Mij is vooral opgevallen dat de Groenlinksfractie eerder op de hoogte leek te zijn van de verkiezing van Neelie Kroes tot Vice President (sic!) dan de fractie van Neelie’s eigen VVD. Het was Mariko Peters die 'het heugelijke nieuws' aan de interruptie microfoon bekend maakte.

Op 12 November jl. waren er nog 7 landen die geen kandidaat hadden aangemeld. Omdat Barosso had beloofd dat deze nieuwe Commissie meer vrouwelijke leden zou bevatten dan zijn eerste kabinet zouden zes van de zeven resterende kandidaat-commissarissen vrouwen moeten zijn. En zo geschiedde. En het duurde maar liefst twaalf dagen voordat er overeenstemming was bereikt.

Of die extra lange tijd extra goede kandidaten heeft opgeleverd waag ik te betwijfelen als je naar de credenties van bijvoorbeeld de Griekse afgevaardigde Maria Damanaki kijkt:

tinyurl.com/y8cypdw
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
markvanstramproy schreef op 26-11-2009 08:26 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Yup, bij De Telegraaf zijn ze ook wakker geworden. Op donderdag 05:30 uur werd het volgende bericht geplaatst: www.telegraaf.nl/binnenland/54...
over dat het CDA en de PvdA klagen dat de post voor Kroes niet zwaar genoeg was.
Wat ik in het artikel mis is de mogelijkheid dat Balkenende te veel dacht dat hij de nieuwe vaste voorzitter van de Europese Raad zou worden en dat er daarom onvoldoende tot niet gelobbyd is om een zwaar commissariaat in de wacht te slepen.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Bart-Dirks schreef op 26-11-2009 11:34 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Toch even een korte reactie van de auteur van het opiniestuk. Flauw om meteen "zuurpruim" te roepen, maat ja, dat is internet. Ik snap niet waarom ik zou "zeuren zeuren zeuren".
Ik wilde alleen uitleggen dat je als correspondent in Brussel enorm selectief moet zijn: ik volgde met slechts een collega de Europese Unie (Europese Commissie, Europese Raad, Europees Parlement) en Belgie (en mijn collega deed ook de NAVO). Dan moet je dus noodgedwongen selectief zijn in wat je wel en niet doet.

Dat geldt voor alle nieuws, of het uit Den Haag komt of uit de rest van de wereld. Journalisten volgen zo veel mogelijk, kiezen, selecteren en duiden vor hun lezers. Dat wil niet zeggen dat het nieuws dat de krant niet haalt dus totaal onbelangrijk is, zeker niet, maar wel dat het in de afweging met ander nieuws wegvalt. Een krant heeft nu eenmaal geen 100 pagina's (en wie zou dat kunnen lezen??)

En tja, Neelie Kroes heeft zeker kwaliteiten en heeft het heel goed gedaan als commissaris van Mededinging. Daarom is het jammer voor haar dat de nieuwe post beduidend minder zwaar is. Dat is geen zeuren, maar een feit.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
haakaa schreef op 26-11-2009 12:05 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Een commisariaat an sich is niet interessant of oninteressant. Het is de persoon die de post bekleedt die 't 'm doet. Zullen we 's wedden dat mevrouw Kroes ook dit terrein prominent onder de aandacht weet te brengen?
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Devarenderechter schreef op 26-11-2009 12:51 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Eindelijk heeft de Europese commissie het aangedurfd om een commissaris te benoemen om wat aan de monopolist Berlusconi te doen en dan gaan we weer allemaal zeuren? De macht die Berlusconi heeft op de Italiaanse media is onacceptabel en niemand, zelfs rechters niet hebben hier ooit iets aan kunnen doen. Nelie Smit-Kroes is een Iron lady die in staat moet worden geacht om hier een einde aan te maken. Als je Bill Gates op de knieën krijgt dan kan zo'n omhooggevochten tuinkabouter toch geen probleem zijn? Ik wens haar veel succes, trouwens hoeveel beveiligers zou deze dame hebben? Net zoveel als ons Geertje?
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
jorisdriepinter schreef op 26-11-2009 13:21 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@ Hey de redactie verwaardigt het zich om het plebs vermanend toe te spreken. Een feit is het ook dat Dirks zijn baantje in Brussel blijkbaar vederlicht heeft ingevuld. Stelselmatig na 5 minuten weglopen bij een persconferentie. Wat heb je in de rest van je uren uitgespookt? Schrijf intussen eens wat minder opinie columns en ga als journalist aan het werk. Die meningen van jullie zijn over het algemeen volslagen oninteressant. Luie journalistiek; louter uit op reuring. En als dat het bedrijfsresultaat nog maar eens positief zou beïnvloeden. We gaan toch geen staatssubsidie aanvragen hé? De tucht van de vrije markt bepaalt het lot van de dagpladpers.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Bart-Dirks schreef op 26-11-2009 13:58 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Beste Joris
Ik lees het plebs niet de les, ik geef antwoord maar kennelijk wordt dat niet gewaardeerd. Sorry dan, ik zal hier voortaan een stukje schrijven en me laten uitschelden. Ook goed.
Ik heb alleen proberen uit te leggen dat je in Brussel wel 100 dingen kan doen op een dag en dus selectief moet zijn. Of zou je over elke persconferentie van elke eurocommissaris een nieuwsbericht willen in de krant? Vast niet. Ik werkte in Brussel zeven dagen per week, overigens met groot plezier. En als je wil weten hoe ik het verderlicht heb gedaan, lees dan mijn boek over Belgie.
En als de opinies van de redactie je niet interesseren (1 procent van mijn tijd), dan lees je het toch niet? :-) Wie is hier nou zuur? :-)
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
FilipS schreef op 26-11-2009 14:11 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@Devarenderechter;

Hoe schat u in dat mevr. Kroes met deze portefeuille Berlusconi kan aanpakken ?

@Dirks;

Leuk dat u reageert en jammer dat dan gelijk de hele stortemmer over u wordt heengestort. Dat u selectief moet zijn zou u eens met de baas kunnen overleggen. Even twee dingen over deze column:
- Ten eerste schrijft u vrij negatief over mevr. Reding (we wisten wat er komen zou, die roaming heeft ze zo vaak benadrukt). Wellicht een interessant iets om meer te vertellen over de ontwikkelingen en de stand van zaken binnen de portefeuille die Kroes nu gaat vervullen (natuurlijk voor de Krant)
- Ten tweede stapte u m.i. vrij gemakzuchtig over het vice-voorzitterschap heen. Dat is een onderbelicht aspect geweest in de berichtgeving, wellicht kunt u daar ook een aardige follow-up van maken en aangeven welke kansen er liggen voor Kroes.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Bart-Dirks schreef op 26-11-2009 14:22 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Beste FilipS,

Dank voor uw reactie. Ja, mijn baas weet dat ik selectief moet zijn en dat is ook geen probleem. Dus als ik na vijf minuten bij een persconferentie weg ga, verwacht de krant daar verder ook geen stukje van. Dat geeft dus tijd voor andere onderwerpen.
Mevrouw Reding zelf is een aardige, capabele eurocommissaris. Het punt is dat je natuurlijk wel een beetje wil opvallen met je werk als commissaris. Voor de een, met een zware post, is dat makkelijker dan voor de ander. Zou wordt er altijd lacherig gedaan over de post "meertaligheid". Die werd ook pas ingevoerd toen Roemenie en Bulgarije Eu-lid werden (en zal wellicht weer worden samengevoegd of afgeschaft).

Het vice-voorzitterschap kan achter de schermen zeker relevant zijn, maar ik bedoelde uit te leggen dat die rol niet erg opvalt naar de buitenwereld. Op zich mogen eurocommissarissen breed meepraten over alle onderwerpen. Dat hangt van de persoon af. Kroes beperkte zich de afgelopen vijf jaar vooral tot haar eigen onderwerpen, terwijl Bolkestein juist wel heel erg nadrukkelijk het debat zocht. Denk aan zijn standpunt over Turkije, terwijl hij als eurocommissaris over hele andere onderwerpen ging.

Uw suggestie om wat meer uitleg te geven over de rol en toekomst van de niuewe portefeuille van Kroes is een hele goede. We gaan dat binnenkort doen, als de nieuwe Commissie echt aan de slag is. Dat wordt (eind) januari. Tot die tijd wordt er inhoudelijk nog afgestemd tussen de portefeuilles, en moeten alle eurocommissarissen nog worden gehoord en goedgekeurd door het Europese Parlement.

Voor alle duidelijkheid: ik was 5 jaar gestationeerd in Brussel en ben nu parlementair verslaggever in Den Haag. Maar ik blijf de ontwikkelingen in Belgie en de EU nog altijd volgen; uit persoonlijke interesse en soms ook voor de krant.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
jorisdriepinter schreef op 26-11-2009 14:31 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@ Die opinies beslaan echter een steeds groter deel van de redactionele ruimte. Daarom meneer. Dat een meninkje uitschrijven geen tijd kost vermoedde ik ook wel. Een dieptepunt wat mij betreft; de mening dat Obama niet over water kan lopen. Op de voorpagina nota bene. Maar ik ben natuurlijk 'oud-links' en behoor niet langer tot de doelgroep van uw commerciële krant. Het voordeel van een mening is in de ogen van uw ombudsman dat daar niets tegen in te brengen is. En als de weerlegging van redactionele onzin te onaangenaam wordt voor de redactie "deleten" we die reaguurder toch gewoon? Fair and balanced heeft bij jullie een post moderne betekenis gekregen.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
FilipS schreef op 26-11-2009 14:42 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@ Dirks;

Ik bedoelde eigenlijk dat uw baas eens wat meer mensen naar Brussel kon sturen, maar goed..

Het grappige van deze post is ook dat mevr. Kroes nu zal gaan over piraterij, auteursrecht en gegevensbescherming (actueel genoeg denk bv. aan Pirate Bay). Dat betekent dat ze nu moet overleggen met die ICT-bedrijven (Microsoft vooral) die ze voorheen het vuur aan de schenen legde.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Bart-Dirks schreef op 26-11-2009 15:08 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@ FilipS: mee eens. Helaas is er nu nog maar een correspondent in Brussel (Marc Peeperkorn). Helaas zijn buitenlandse posten steeds onbetaalbaarder aan het worden, al hebben we gelukkig nog zo'n 20 collega's verspreid over de wereld.
En inderdaad, ICT en Telecom ligt in het verlengde van Mededinging. Het wordt interessant hoe Kroes daar inhoud aan gaat geven. Vrienden met (de juristen van) Microsoft zal ze wel niet worden, maar dat hoeft ook niet...

@ Jorisdriepinter: de website heeft inderdaad meer ruimte voor opinie. Maar slechts een klein deel wordt door redacteuren geschreven. De kranten hebben van oudsher nieuws (feiten) en opinie (meningen) gebracht. Vroeger alleen op papier, en tegenwoordig ook interactief. Ik wil verder niemand deleten, maar het debat mag wel inhoudelijk zijn.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
RichardKoopman schreef op 29-11-2009 09:18 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Laat maar lullen Neelie.. De schrijver van dit stukje zal zijn leven niet zo hard hebben gewerkt hebben als jij en dit naar zekerheid ook nooit doen.
Het is helaas een akelig Nederlands trekje geworden om alles en iedereen neer te sabelen die de nek uitsteekt.
 
inloggen
Inloggen is noodzakelijk om te kunnen reageren op deze site.
Volg commentaren op dit artikel: RSS Google  Netvibes

 

Columnisten op deze site

GastauteurPieter HilhorstJos Collignonde Volkskrantthomasvonderdunk_50Nazmiye OralMaarten KeulemansPaul Brill72dpikluv_50sommer_50_01logosciencepalooza_50_01Nausicaa MarbeDominee GremdaatMax PamMarcel van DamArie Elshoutjeanpierre_geelen_50Jan MulderEvelien TonkensFerry Haanharoon_201746d_50Jeroen RiemeijerKader AbdolahBert WagendorpRenée BraamsDe Haagse redactieAleid TruijensDaniël SamkaldenHans Wansinkcasparjansenportretkopie_50_01

 

 

Volg vk.nl/opinie op Twitter

twitter_300

 

Alle RSS-feeds

Hier leest u meer over het gebruik van RSS.
Opinie RSS Google Netvibes
Commentaren RSS Google Netvibes
Brieven RSS Google Netvibes
Reacties RSS Google Netvibes