Bert Wagendorp

Neda Salehi

Bert Wagendorp, 22-06-2009 11:48

 

Haar naam was Neda Salehi en ze was 16 jaar oud.

Op YouTube staat  een filmpje (schokkend) waarop je haar ziet sterven op een stuk asfalt in Teheran. Zaterdag werd ze in haar borst geschoten tijdens straatprotesten in de hoofdstad van Iran.

Ze draagt een spijkerbroek, sportschoenen en geen hoofddoek – een moderne moslima. De man die bij haar knielt probeert het bloeden te stoppen en haar wanhopig het leven weer in te schreeuwen, maar tevergeefs. Je ziet hoe haar gebroken ogen naar de hemel staren.

Het filmpje duurt 54 seconden en het laat je achter in machteloze woede.
Neda Salehi wordt het gezicht van de Iraanse opstand van 2009, de revolte die de Twitterrevolutie wordt genoemd. Het nieuws over de opstand vindt zijn weg voornamelijk naar buiten via Twitter – een simpel communicatiesysteem van hooguit 140 lettertekens per bericht. Wat trouwens ruim voldoende is om je tranen in je ogen te bezorgen.

Een verwijzing op Twitter naar een foto of video is een klein steentje in de vijver, met ringen zover je kunt kijken.

Zo kennen we de naam en het lot van Neda Salehi. Anders was ze een van de anonieme doden geweest. We weten niet eens hoeveel dat er zijn; macht moordt bij voorkeur in stilte.

Er hangt romantiek om revoluties, maar revoluties zijn gruwelijk, bloederig en smerig.
De machtigste man van Iran, ayatollah Ali Khamenei, verklaarde vrijdag dat wie nu nog de straat op zou gaan om te protesteren tegen de verkiezingsfraude, zelf de gevolgen moest dragen.

Er hangt romantiek om revoluties, maar ze zijn gruwelijk en smerig

Met die woorden gaf hij zichzelf en zijn bloedhonden een license to kill. Het maakt niet uit onder welke dekmantel macht zichzelf legitimeert – communisten in China, islamieten in Iran – cynisch en volkomen gewetenloos is hij altijd. Het doel van macht is het behouden van macht en daartoe is, als het erop aankomt, alles toegestaan.

Ali Khamenei is het gruwelijke, bloederige en smerige gezicht van de macht in Iran. Een oude man, vastgeketend aan de absolute waarheid van zijn middeleeuwse opvattingen en meer nog aan de macht die dat geloof hem verschaft.

Mir Hossein Mousavi is waarschijnlijk niet helemaal de sympathieke hervormer die hier en daar van hem wordt gemaakt. Hij ziet eruit als een begripvolle aardrijkskundeleraar, maar hij is een voormalige premier van Iran onder die andere schurk, ayatollah Khomeini. Een premier met het bloed van vermoedelijk tienduizenden Iraniërs aan zijn handen.

Maar tijdens revoluties is er geen ruimte voor subtiliteiten en worden scherpe grenzen getrokken tussen goed en kwaad. Wie niet bij de kwaden hoort, is goed en wie niet tegen ons is, is voor ons.

De mensen in Iran gaan de straat op omdat ze verandering willen en Mousavi draagt hun hoop. So be it; heel misschien is hij een ander mens geworden, waarschijnlijk is hij de volgende verrader van het volk.

In alle tijden zijn mensen de straat opgegaan, als ze het treiteren van de macht niet langer konden verdragen. Je pakt een steen en smijt hem de macht in het gore gezicht: dat is tenminste iets.

Je weet niet of het zal helpen, want de macht schiet terug en laat je een dure prijs betalen voor je opstandigheid. Maar in elk geval is je woede voor even niet machteloos meer: ze moeten zich verlagen tot moord om te overleven.

Ze schieten een meisje van 16 dood, het gewetenloze schorem; Neda Salehi heette zij.

Sleutelwoorden bij dit artikel:

iran, twitter, revolutie, verkiezingen, neda salehi, bert wagendorp

63 reacties
Sorteer reacties:

Op tijd Op waardering

Toon alleen reacties met waardering

Geen Gemiddeld Hoog

Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
dickv schreef op 22-06-2009 12:17 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Aangrijpend verhaal Bert. We hebben onze achterburen uit Iran al een tijd niet gezien, zijn ook vast aan het demonstreren. Het enige wat je in je machteloosheid kunt doen. Sterkte voor het hele Iraanse volk dat verandering wil. Hoop is er altijd!
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Samson schreef op 22-06-2009 12:19 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Zeer tragisch verhaal.

Maar waarom schrijft men ook geen tragisch column over de 140 doden door een Amerikaanse bombardement in Afghanistan? Waarom willen wij nooit in de spiegel kijken.

Khamenei en Khomeinie waren de enigen die vochten tegen het terreurregime van Saddam Hoessein. Zij waren de enigen die weerstand boden tegen de chemische wapens van Frits Bolkenstein en andere westerse tuig.

Laten we onze klassieken niet vergeten, voordat we anderen gaan veroordelen.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Cor schreef op 22-06-2009 12:21 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Ik heb dat filmpje ook gezien. Zo te zien een leuke vlotte meid die door iemand van basij militie een kogel in haar hart krijgt. Ze ligt op haar rug, kijkt naar de hemel, ineens gutst het bloed uit haar mond en neus, het wordt een plas. Mensen om haar heen in poaniek. Te walgelijk voor woorden. Dit soort militietypes wordt door de huidige Iraanse machthebbers blijkbaar gesteund, anders gebeurde het niet op zo'n grote schaal.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
RZegers schreef op 22-06-2009 12:31 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Samson op 22-06-2009 12:19 u en de uwen publiceren toch ook fotos uit irak, filippijnen, mombay, beslan, bali, tjetjenie, Zuid inda, madrid, londen.

Niet altijd "maar zij waren ook slecht"

Een 16jarig meisje is dood.. en de schuldigen zijn barbaren die menen dat je opgehangen moet worden als je homo bent, of jezelf in een kleed moet wikkelen als je vrouw bent.

Afschuwelijk.. denk even aan je dochter of zus of nicht.. dood.. door barbaren.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
theofiel schreef op 22-06-2009 12:40 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Samson 12.19 u

U vergeet blijkbaar ook (gemakshalve) even de doden door Hamas op eigen volk , de doden in Darfur (door eigen Islam), de aanslagen door Islam op Islam in Irak , de doden door Islam in Somalie . En zo kunnen we nog wel even doorgaan .
En dat alles in naam van Allah .
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
BasV schreef op 22-06-2009 12:44 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
RZ Zegers: Een 16jarig meisje is dood.. en de schuldigen zijn barbaren die menen dat je opgehangen moet worden als je homo bent, of jezelf in een kleed moet wikkelen als je vrouw bent.

Dit vind je afschuwelijk. Maar in nederland mogen, volgens sommige imams, homo's van flatgebouwen gegooid worden. En meisjes worden, met of zonder hoofddoeken en lange jurken, uitgehuwelijkt en hebben daarmee levenslang. En dat staan wij toe door een beetje de andere kant op te kijken.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Quallekop schreef op 22-06-2009 12:47 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Ik moet Borissie ten aanzien van "Wat is dat toch voor blinde vlek bij vooral linkse partijen?" corrigeren...

Het is allang verleden tijd dat de linkse partijen alleen oog zouden hebben voor de Hamas en verwante groeperingen in het Midden-Oosten. Natuurlijk blijven er uitzonderingen die daar in geloven en van harte meeschreeuwen.

Onder de linkse partijen en hun achterban heerst ook afschuw voor groeperingen die de samenleving hier, maar ook daar in de 'Middle East' verzieken. Langzaamaan wordt men wakker dat pappen, nathouden en theedrinken niet de gewenste resultaten opleveren. Rotte appels kun je niet laten liggen, maar moet je verwijderen... anders gaat de hele fruitmand naar de filistijnen...
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
BBoth schreef op 22-06-2009 12:48 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Op een andere site staat beschreven dat ze met haar vader slechts aan de kant van de weg stond te kijken. Niet eens demonstreerde en vanaf een dak werd beschoten doelgericht door het hart met een kogel die in het lichaam uiteenspat.
En zo te zien droeg ze wel een hoofddoek.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
BasV schreef op 22-06-2009 12:58 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
BBoth: In tijden van revolutie en mensenmassa's is dat niet relevant.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
grand schreef op 22-06-2009 13:08 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
wanneer zal de wereld begrijpen dat macht en geloof bij elkaar horen.Dit is nog nooit veranderd.Er bestaat geen respect voor het leven.Dat is een Utopie.De mensheid gaat aan al die geloven op aarde ten onder.De menselijke handen wijzen niet naar de hemel maar naar de hel,en dat vuurtje wordt steeds weer opgestookt.Het leven van een mens is maar een fractie van een seconde in de eeuwigheid.Stom,stom en nog eens stom zijn alle mensen.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Ronald Zikker schreef op 22-06-2009 13:13 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Film is niet schokkend, schokkend is het geloof dat mensen in Europa hebben in appeasement en wegkijken bij al dat Islamitisch geweld.

www.youtube.com/watch?v=D nuDg2...

Bovenstaande film is voor al de Nederlandse Hamas-Hezbollah aanhangers, progressief correct links als Harry van Bommel, Greta Duisenberg en Groen-Links PvdA etc. etc.
Toont de beschaving van de fundamentalistische Islam en de Hamas. Nu, kijkt naar deze straf in naam van Allah. Een substantieel deel van moslims en links is voor appeasement met de radicale Islam.
U vraagt zich nog steeds af waarom hoe langer hoe meer mensen in NL gewoon rechts worden??
Je moet je aanmelden bij YouTube om de film te zien, want ook bij You Tube geldt dat de waarheid slecht is voor ogen,maag en hersenen.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
annelies schreef op 22-06-2009 13:22 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Alleen maar walging voor alle fundamentalisten die zo onder de indruk van hun eigen gelijk zijn...
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
close schreef op 22-06-2009 13:26 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Goed stuk.

Wel heb ik me de afgelopen dagen verbaasd over de verslaggeving van de Volkskrant. Terwijl op Twitter allerlei filmpjes opdoken, bleven in de Volkskrant recente ontwikkelingen onvermeld. Klakkeloos werd het bericht over de vermeende bomaanslag overgenomen, vervolgens de beschuldiging aan het adres van de Mujahideen-Khalq. De dood van Neda was al op zaterdag, dames en heren journalisten. Of wordt er in het weekend niet gewerkt?
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
tslotemaker schreef op 22-06-2009 13:37 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Complimenten voor Wagendorp voor zijn prima columns.

Heldere taal, betrokken, scherpe analyses, soms gedurfd, informatief. Kortom, zeer de moeite van het lezen waard.

Ga zo door aub.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Sjuul van Dissel schreef op 22-06-2009 13:53 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Machteloze woede is huilend het ergste doen.
Neem aan dat een revolutie om binnelandse aangelegenheden gaat.
Maar niet getreurd, daar wordt hard aan ge(werkt)post hiero, door parasieten op die machteloze emotie. Het is al zo een oud en cynisch middel om de oorlog voort te zetten.
UIteraart vooral met/in/door dat buitenland. Dat geheel andere binnenlandse aangelegenheden heeft. Aangelegenheden van macht en het neerslaan van machteloze woede die het ergste doet.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
peter555 schreef op 22-06-2009 13:59 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Volgens mij heet ze helemaal geen Neda Salehi. Zij stierf vlakbij een straat die Salehi heet. Om precies te zijn: Karegar Avenue at its intersection with Khosravi and Salehi Streets. Haar naam is Neda Soltani. Als we haar toch willen herinneren, dan liever met haar echte naam.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
JAvW schreef op 22-06-2009 14:06 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Ik vond die foto van Tiananmen 20 jaar geleden meer zeggen.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
BBoth schreef op 22-06-2009 14:21 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Hier staat de opname met geluid.
www.dumpert.nl/mediabase/54352...
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
matthew24 schreef op 22-06-2009 14:26 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Zijn er nu nog steeds mensen die geloven dat Islam 'a religion of peace' is?
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
rob62 schreef op 22-06-2009 14:27 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
waarom is de volkskrant zo laat met dit verhaal.
pas twee dagen later wordt er aandacht aan besteed?
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
AStuijt schreef op 22-06-2009 14:31 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
De “Iraanse revolutie” eet haar eigen kinderen op. Uiteraard gebeurt dat want het kastijden wie men liefheeft is niet alleen een joodse en christelijke traditie.
Maar goed ook dat de Iraanse machthebbers zichzelf uitroeien want alleen zij hebben én gebruiken het staatsmachtsmonopolie in hun theocratie.
Tragisch, voor de hele mensheid en een ondelgbare schuld voor de Iraanse machthebbers die ons, behoeftige mensheid, de anders grootse bijdragen van generaties Iraniërs nu al dertig en meer jaren onthouden! Wat een grote rol zou Iran hebben kunnen spelen in een betere ontwikkeling van de mensheid met zijn cultuur, zijn welbespraaktheid, de enorme werkkracht en studiezin van zijn bevolking.
Allemaal verspild omdat fanaten aan de macht zijn die zichzelf en elkaar niet eens vertrouwen en dus de gesel gebruiken en ook ‘het woord’slechts als destructiewapen gebruiken.


Het Iraanse bewind is een wapen van massavernietiging.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
SPLdePrik schreef op 22-06-2009 15:04 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Neda is niet meer maar staat postuum symbool.
Dat de demonstranten blijven streven naar gerechtigheid..
Zij zijn in de meerderheid en maken een grote kans om de boel daar te hervormen.
Ruim de helft van de Iraanse bevolking is jonger dan 30 jaar en pikken die onderdrukking niet meer.
Islam en democratie botst al eeuwen maar wordt steeds meer zichtbaar.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
MuziekMoet schreef op 22-06-2009 15:07 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Khamenei en zijn kliek hebben teveel verduisterd om een ander bewind toe te kunnen staan. Het gaat hier om zelfbehoud. Allah is slechts een smoes.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
JAvW schreef op 22-06-2009 15:14 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Ga dan ergens anders je onzin schrijven Daniel, als je zonodig 24/7 sensatie wilt lezen en liefst zien.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Jessicaja schreef op 22-06-2009 15:39 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Met het helemaal met Daniel eens. We worden niet geinformeerd maar belerend bejegend door politiek en media en daarmee graven deze hun eigen graf. Internet is een zegen om jezelf te informeren over dat wat er werkelijk speelt hier en all over the world.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
hypocriet schreef op 22-06-2009 17:26 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
En die straatrevolutie werd hier door de volkskrant zo gestimuleerd!
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
nielsjochem schreef op 22-06-2009 17:50 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
De vrouw (en niet het 16-jarig meisje) heette Neda Agha Soltan en was 26/27 jaar. Zie Wikipedia: en.wikipedia.org/wiki/ Neda_Agh....
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
JanTump schreef op 22-06-2009 19:09 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Door Wagendorp aangespoord heb ik filmpje net bekeken. Sorry hoor, ik voel me een voyeur. Dat een dochter in de armen van haar vader sterft, hoor ik niet te zien. Het filmpje een grote hit is geworden in Amerika, hier in Nederland, op de scholen, en het geeft mij een ongemakkelijk en dubbel gevoel. Het sterven is een privezaak, niet voor de massa.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Woudreus schreef op 22-06-2009 19:13 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Is de video in scene gezet? Ik moet er niet aan denken, maar het gerucht gaat.


Jeroen van der Schaal, Amersfoort
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
DHeukels schreef op 22-06-2009 19:23 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Helemaal eens hoor.Als zo'n ouwe knakker en zijn verhaal met een veel te lange middeleeuwse baard de dienst gaat uit maken in een land van 70 miljoen mensen zijn we zover als Hitler. Gewoon die idioot bang maken met wat Amerikaanse vliegdekschepen en B1,B2 en B52 bommenwerpers.Dan bindt hij wel in hoor.De atoomonderzeeers maken de klus wel af.Zo werkt dat in dat soort regio.Wat een idioten om te denken,na de Irak- , Afghanistaninval en de bloedbaden in Pakistan, dat ze iets te betekenen hebben in de wereld.Na de koude oorlog zijn ze gewoon peanuts,militair gezien.Waardeloze hap die als ze niet uitkijken gewoon verpletterd worden zoals Japan 1945.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Woudreus schreef op 22-06-2009 19:32 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
PS: kijk eens goed naar de beelden.
De pas bloed ligt er al voordat zij neervalt. In de handen van de mannen zouden bloedzakjes kunnen zitten. Begrijp me goed: ik zou het verschrikkelijk vinden -agitprop-, maar is dit in scene gezet?
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Elzenga schreef op 22-06-2009 20:43 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Afschuwelijke beelden...zoals we die helaas vaker zien in deze regio van de wereld...

Al jaren hoop ik op een nieuwe "revolutie" in Iran. Al langer komen er verhalen uit het land van zeer ontevreden jongeren (meerderheid is jong in het land) en mensen die iets anders willen...maar te bang zijn dat een nieuwe revolutie opnieuw zal worden "gekaapt" door radicalen zoals dat na die van 1979 ook gebeurde. Misschien ontstaat het momentum dat ze nu doorzetten.

Maar aan de andere kant is het beeld in de meer progressieve steden vertekenend. De macht van het regime ligt op het platteland. En hoewel er met vrijwel zekerheid is gefraudeerd is het de vraag of dit bepalend is geweest voor de uitslag... of vooral de garantiepremie van het regime was tegen onverwachtse verrassingen.

Ik hoop dat de steun vanuit het Westen passend en afgewogen zal zijn. Steun die hard nodig is. Waarschijnlijk zal nu menig crisiscentrum op Ministeries en centraal bemand zijn en zullen verschillende landen hun black op draaiboeken in gang zetten. Maar het Westen moet oppassen. Want we hebben met de illegale invasies in Irak en Afghanistan veel krediet en geloofwaardigheid verloren. Ook onder de jonge Iranezen. Teveel openlijke bemoeienis en te nadrukkelijk aansturen op een door het Westen gewenste alternatieve leider kan wel eens contra-productief werken. En de conservatieve krachten en het huidige regime in de kaart spelen. Want Iranezen zijn bovenal een trots en patriotistisch volk. En een vijandsbeeld zo gecreerd en uitgebuit.

De tijd zal het leren...
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Woudreus schreef op 22-06-2009 21:25 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Is er iemand die mijn theorie ondersteunt, hoe vreselijk ook?
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
SniqL schreef op 22-06-2009 21:30 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Ik heb in de gauwigheid de schutter niet gezien, zou het iemand van de CIA geweest kunnen zijn?
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Woudreus schreef op 22-06-2009 21:38 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Er is mischien geen schutter, SniqL,, dat is nu juist het punt, wellicht
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
eenfries schreef op 22-06-2009 22:02 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@woudreus

Het lijkt me dat je gelijk kunt hebben.
Schokkende beelden zijn er ook in ons land te maken, maar er moet wel "toevallig" een camera in de buurt zijn. Doorgaans is dat van een bedroevende (wel passende) kwaliteit.
Wat vreemd is is dat de camera al gefocust is op de vrouw voordat er sprake is van een schietpartij. Dat deze beelden het goed doen bij de neocons en daar ook meteen op de sites zijn verschenen, haast tegelijkertijd, doet enig argwanen wakker worden.
Ik hoop maar dat het in scene gezet is, zoals dat nu lijkt. Maar buiten ons beeld gebeuren dit soort gruwelijkheden doorlopend en overal. De mensheid wil niet deugen.
Links is een aardige ideologie, maar wordt veelal bevolkt door rechtse lieden, schiet niet op, maar is zeker geen reden rechts te worden!
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
AlexanderKoppenol schreef op 22-06-2009 22:08 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@ Woudreus
Feit is in elk geval dat er veel onduidelijk is over dit meisje (vrouw?) - haar naam & leeftijd (die blijkbaar niet kloppen met de gegevens van Wagendorp), haar uiterlijk (het portret dat nu circuleert schijnt toch niet haar portret te zijn), & het feit dat de naam Neda "stem" betekent is natuurlijk ook te mooi om waar te zijn.
In dit mediatijdperk heb je krachtige beelden nodig om je punt te maken of te ondersteunen. Overigens zou het wel een interessante test case zijn : stel dat er morgen een jonge aanhangster van Ahmedinejad wordt vermoord, zouden de beelden dan ook de hele wereld rondgaan ?
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Woudreus schreef op 22-06-2009 22:15 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
ik ga alleen uit van de feiten, en vooral van wat ik zie
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Deechtejerome schreef op 22-06-2009 22:20 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Zijn er nu bewijzen voor verkiezingsfraude gevonden? Volgens de Spaanse pers (oa El Pais) wel maar hier in Nederland heeft men het alleen nog maar over dit meisje(vrouw?).
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
krots4 schreef op 22-06-2009 22:29 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
De wereld is verrot. Laat doomsday maar komen en de aarde splijten. Er gebeurt van alles wat niet goed is en we gaan vrolijk verder met onze soapseries op TV.

Lees "het aardedrama" maar eens van Bruno Zebulon, ISBN 9789054710028.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
grand schreef op 22-06-2009 22:29 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Iedereen weet het weet het te vertellen.Ga naar Iran verblijf daar een paar jaar en vertel dan nogeens je verhaal....
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Co Stuifbergen schreef op 22-06-2009 23:11 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Aan woudreus:

Dat we geen schutter zien vind ik normaal, de toeschouwer is pas gaan filmen na het schot.

Het is inderdaad zo dat er een plas bloed bij haar voeten ligt, en er is een bloedvlek op haar broek.
Ik stel me voor dat Neda eerst door haar knieën zakte, en daarna op haar rug gelegd werd. Op dit moment begint het filmpje.

Doordat ze op haar rug ligt, komt het bloed in haar luchtpijp en doordat ze nog probeert te ademen, komt het uit haar mond (vermoed ik - ik ben geen arts).
Weliswaar is er net een hand in beeld als het bloed uit haar mond komt, maar als ik regisseur geweest was, had ik er niet aan gedacht dat bij een wond in de borstkas het bloed de mond uit komt.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Co Stuifbergen schreef op 22-06-2009 23:16 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
(sorry, nog eens beter gekeken: het bloed komt eerst uit haar mond, later komt pas de hand door het beeld)
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Woudreus schreef op 22-06-2009 23:29 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
@Co

het klopt niet, wat je zegt,kijk maar eens goed
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Muskens schreef op 23-06-2009 00:34 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
bloedzakjes? in scene gezet?

Een herhaling van operatie Ajax ?
Dát zou mij in het geheel niet verwonderen.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
MikeDB schreef op 23-06-2009 02:00 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Gelukkig blijkt het allemaal weer een duister complot. In werkelijkheid is er in de heilstaat Iran niets aan de hand. Iedereen is blij en tevreden met hun wijze leiders, die, tot vreugde van alle linksdraaiende Europeanen, tenminste de waarheid durven te vertellen over het duivelse Amerika, de verzonnen holocaust en die nazi-staat Israel.

Die vrouw is helemaal niet dood. En als ze het onverhoopt wel is, was de schutter een zionistische, vrijmetselende skull & boner van de CIA of Mossad. Iedereen weet immers dat al het kwaad in de wereld daar uit voortkomt. De rest van de wereldbevolking is per definitie nobel en onschuldig. Zonder dat westerse / zionistische / kapitalistische tuig zou iedereen hand-in-hand onder een regenboog leven.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Johan Sterk schreef op 23-06-2009 06:54 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
De Islam kent het begrip mededogen niet. Men respecteert alleen de overwinnaar. Daarom is het zo'n gruwelijke ideologie, moorden geeft een goed gevoel. Het gevoel van overwinning.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Johan Sterk schreef op 23-06-2009 07:01 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Overal waar fundamentalisten zijn is er menselijke ellende, zelfs in de Alblasserwaard. Leve het Humanisme!
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Copernicus schreef op 23-06-2009 08:39 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Ik krijg de tranen in m'n ogen bij dit verhaal.
Helaas zijn er veel meer doden door de VS in Afghanistan, Irak en Pakistan, maar die zijn niet belangrijk in de westerse propaganda.
En als de VS niet in 1953 de Iraanse democratie omver had gegooid was het 16 jarige meisje ook niet omgekomen in Teheran.
Big Satan Sam, The Evil Empire in the North.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Andrey schreef op 23-06-2009 09:43 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
En nog erger MikeDB....er zijn hier mensen die denken dat jouw stukje serieus is bedoeld.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Erik de Bruijn schreef op 23-06-2009 10:43 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Volgens het NRC en nrcnext was Neda Salehi geen 16 maar 27 jaar oud:

www.nrc.nl/buitenland/iran/art...

www.nrcnext.nl/blog/2009/06/22...

Niet dat het iets afdoet aan het leed in Iran, maar toch een wezenlijk verschil in de berichtgeving.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
C Veenstra schreef op 23-06-2009 12:05 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Heel mooi stukje. Maar: 'een moderne moslima' lijkt een vreemd flardje politieke correctheid. Ook al wilde haar familie de vrouw naar verluid begraven na een plechtigheid in een moskee (wat de clerifascisten natuurlijk verboden), daar valt niet met zekerheid uit af te leiden dat deze filosofiestudente (van 27 jaar oud) zichzelf zag als een 'moderne moslima'. Misschien zag ze zichzelf gewoon als een moderne vrouw. Of als vrij mens.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
MikeDB schreef op 23-06-2009 12:37 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
C Veenstra schreef op 23-06-2009 12:05

Dat deze vrouw zichzelf als 'vrij mens' zag, waag ik te betwijfelen. De essentie van de Iraanse theocratie is nou net dat men nergens vrij in is. Behalve eventueel in de eigen gedachten. Maar dat heeft niet veel waarde als er geen enkele mogelijkheid is gevolg of uitdrukking te geven aan die gedachten.

Strikt genomen was ze in elk geval vast moslima. In Iran is bij wet vastgelegd dat iedereen moslim is, m.u.v. enkele gespecificeerde uitzonderingen.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
MikeDB schreef op 23-06-2009 12:40 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Excuses voor de krukkige formulering in de laatste zin.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
C Veenstra schreef op 23-06-2009 13:14 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Mike, je zult het toch met me eens zijn dat ze juist in haar protest een ultiem vrij mens was. Ze is gestorven voor de vrijheid en _in_ de vrijheid die ze tegen de moorddadigen in voor zichzelf en anderen bevocht.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
gebtuikersnaam schreef op 23-06-2009 13:17 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
VERTALINGEN van heilige schriften..?

morgen maken we er enkel nog de kachel mee aan
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
MikeDB schreef op 23-06-2009 14:38 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Veenstra, dat is in elk geval haar symbolische waarde. Dat zal nu wel het belangrijkste zijn in the-larger-scheme-of-things.

Feit blijft natuurlijk dat ze dood is. Wat de toekomst van Iran ook zal zijn, zij kan er geen deel meer van uitmaken als moslima, moderne vrouw of vrij mens. Alleen als lijk en symbool. Dat blijft erg wrang.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
gebtuikersnaam schreef op 23-06-2009 15:00 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
pap kan jij dit
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
farhad schreef op 23-06-2009 22:25 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
waarom denken jullie dat alle mensen van een zogenaamde "Islamistisch"Moslim of moslima zijn?! wanneer willen jullie westerse intellectuelen/journalisten snappen dat wij Iraniërs zijn niet allemaal gelovige mensen? open jouw ogen per favore.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
farhad schreef op 23-06-2009 22:27 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Neda is niet voor Islam maar voor vrijheid haar leven gegeven.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
DeLeeuwvanJudea schreef op 23-06-2009 23:19 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Arme Neda, erg onverstandig en onbedachtzaam was het wel om je tegen zo'n beestenbende van de islam te verzetten. Jouw woorden hielden geen kogels tegen. Had toch gewacht op de invasie in Iran. Maar nee, het moest niet zo zijn. Helaas...
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
C Veenstra schreef op 24-06-2009 00:25 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
Ter correctie of tenminste wezenlijke aanvulling van de video op deze site, waaruit Neda als zomaar een toevallige reiziger, gestapt uit de auto in een of andere file, naar voren lijkt te komen:

tinyurl.com/m4ds8r (TimesOnline):

- Ignored warnings by friends not to take part in pro-democracy protests, saying "Don't worry, it's just one bullet and it's over"

- Shot in the chest at 6.30pm on Saturday as she stood near her friends' car in a traffic jam on Karegar Street, while travelling to a demonstration
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
C Veenstra schreef op 24-06-2009 00:27 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een geregistreerde gebruiker
O, met 'op deze site' bedoel ik dus Volkskrant.nl, het gaat om deze video: tinyurl.com/mdvw5v
 
inloggen
Inloggen is noodzakelijk om te kunnen reageren op deze site.
Volg commentaren op dit artikel: RSS Google  Netvibes

 

Columnisten op deze site

GastauteurPieter HilhorstJos Collignonde Volkskrantthomasvonderdunk_50Nazmiye OralMaarten KeulemansPaul Brill72dpikluv_50sommer_50_01logosciencepalooza_50_01Nausicaa MarbeDominee GremdaatMax PamMarcel van DamArie Elshoutjeanpierre_geelen_50Jan MulderEvelien TonkensFerry Haanharoon_201746d_50Jeroen RiemeijerKader AbdolahBert WagendorpRenée BraamsDe Haagse redactieAleid TruijensDaniël SamkaldenHans Wansinkcasparjansenportretkopie_50_01

 

 

Volg vk.nl/opinie op Twitter

twitter_300

 

Alle RSS-feeds

Hier leest u meer over het gebruik van RSS.
Opinie RSS Google Netvibes
Commentaren RSS Google Netvibes
Brieven RSS Google Netvibes
Reacties RSS Google Netvibes