Andrew Keen

Steve Jobs is de moderne Henry Ford

Andrew Keen, 15-07-2008 17:00

 

Apple, het bedrijf dat de eerste pc uitvond, is nog atijd slimmer dan Google, YouTube en Facebook. Steve Jobs, mede-oprichter van Apple is de Henry Ford van de digitalte revolutie.

Afgelopen vrijdag werd de 3G iPhone van Apple tegelijkertijd gelanceerd in Amerika, Nederland, België en twintig andere landen over de hele wereld. De 3G iPhone is het meest gewaagde product van Steve Jobs sinds hij de zijn personal computer, de ‘Mac’, in 1984 introduceerde. Analisten verwachten dat er de komende zes maanden wereldwijd tien miljoen iPhones verkocht zullen worden.

De iPhone 3G is niet gewoon een telefoon – het is een razendsnel internetapparaat, een webbrowser, een muziek- en video entertainment systeem en een vernieuwende toepassing om email op te ontvangen en persoonlijke informatie in op te slaan. Bij de technologische perfectie en gebruiksvriendelijkheid van de iPhone verbleekt zelfs de iPod, de iconische digitale muziekspeler van Apple. Alles – van zijn touch interface tot de fantastische marketing en de zogenaamde ‘App Store’ waar software voor de telefoons te koop is -, alles is minutieus geconceptualiseerd en uitgevoerd.

Het ongelijk van open-source
Het succes van Apple bewijst het ongelijk van de open-source theorieën over organisaties, verwoord door schrijvers zoals Clay Shirky van New York University (Here Comes Everybody: The Power of Organizing) en de Britse open-source kampioen Charlie Leadbeater (We-Think: The Power of Mass Creativity).  Shirky en Leadbeater geloven dat we op het punt staan een nieuw tijdperk van democratisering binnen te stappen. Het hiërarchische model van bedrijven – het Henry Fordmodel, zo je wilt – is volgens hen verleden tijd. Het internet zou iedereen gelijke mogelijkheden geven om software te maken, informatie te beheren en producten te verbeteren.

Apple is een sekte, waarvan Jobs de leider is
Daarom worden organisaties, om Thomas Friedman te parafraseren, ‘plat’.

Een arbeidsomgeving zonder bazen is natuurlijk een zeer aantrekkelijk perspectief. Het enige probleem is dat de theorie niet op enige praktijk is gestoeld.

Iets meer dan een jaar geleden, had ik het genoegen op de ‘All Things D-conferentie’ van de Wall Street Journal getuige te zijn van een historisch gesprek tussen Steve Jobs en Bill Gates, de oprichter van Microsoft. Ik was getroffen door de enorme uitstraling van Jobs – een bijbelse persoonlijkheid die de Duitse socioloog Max Weber als een ‘charismatisch leider’ zou kenschetsen.

Apple is een sekte
Jeffrey Young en William Simon vergelijken Apple in de biografie van Steve Jobs met een sekte, waarvan Jobs de autoritaire leider is. Hij is berucht om het schofferen van zijn werknemers, het pesten van de pers en om zijn betweterige bemoeienis met de meest pietluttige details.

Apple zorgt dus voor een revolutie in de telcommunicatie, computer en entertainment industrie, maar ironisch genoeg is het bedrijf zelf zeer traditioneel georganiseerd. De organisatie is een piramide waar Jobs onbetwist bovenaan staat. Zonder de visionaire geestdrift van Jobs, zou Apple gewoon een van de vele bedrijven in Silicon Valley zijn die middelmatige producten op de markt zetten. Zonder Jobs zou er geen pc zijn, geen iPod en ook geen iPhone.

Het succes van Apple bewijst het ongelijk van de open-source theorie. Steve Jobs is niet alleen de Henry Ford van de digitale revolutie om zijn innovatie, maar ook om zijn compromisloos dictatorschap. Jobs is Ford, met zowel zijn goede als zijn slechte kanten.

Dus als u uw fantastische nieuwe 3G iPhone gaat kopen, dank dan niet de heer, maar dank Steve Jobs. En knoop goed in de oren dat zijn new-age product dat voor een kleine revolutie in uw leven zorgt, de vrucht is van een organisatie die meer gemeen heeft met religieus despotisme dan met een democratische staat.

30 reacties
Sorteer reacties:

Op tijd Op waardering

Toon alleen reacties met waardering

Geen Gemiddeld Hoog

Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Peter schreef op 15-07-2008 17:53 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Henry Ford was mischien zakelijk wel geniaal, maar veel van zijn macht en centen gebruikte hij om anti-semitische propaganda te bedrijven in de jaren '20-'30 via boeken en een krant: The Dearborn Independent. Veel latere Duitse Nazi kopstukken hebben zich lovend uitgelaten over de invloed van Ford's geschriften op hun overtuiging en visie, want macht, daar gaat het tenslotte om.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_International_Jew

Geef mij maar open source.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Holden K. schreef op 15-07-2008 18:58 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Interesting piece.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Frank S schreef op 15-07-2008 19:42 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Ik ben toch wel blij met ubuntu ipv windows. Open source zou wel moeten kunnen werken.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
s.b schreef op 15-07-2008 19:59 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Geen idee waarom de iPhone "het ongelijk van de open-source theorieën over organisaties" zou bevestigen. Waarschijnlijk een persoonlijk stokpaardje van de auteur. Er bestaan uiteraard zeer succesvolle open-source projekten en organisaties. De praktijk bewijst juist dat zowel closed als open source succesvol kan zijn. Soms gaat het ook samen, zoals met de Nokia N800 waarvan het Maemo OS grotendeels open source is, en die technologisch minstens zo interessant is als de iPhone.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
victor crebolder schreef op 15-07-2008 20:18 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Misschien wel, maar Google heeft een veel grotere impact. Nog nooit was brononderzoek zo 'makkelijk'. Met goede zoekvragen kom je op plekken waar je het bestaan niet van vermoedde, en zit je zomaar op een neven-site van de Yale Universiteit waar alle documenten met een histoisch belang à la minuut tevoorschijn getoverd kunnen worden; http://www.yale.edu/lawweb/avalon/mideast/mideast.htm

Ik ben blij met mijn I-POD, maar ronduit verguld met Google!
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
A. Stuijt schreef op 15-07-2008 20:36 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Genie. Hoef je absoluut niet van te houden: dat zal 'm trouwens een zorg zijn! Maar hij verzint over een jaar misschien alweer iets dat deze aanschaf waardeloos maakt. M.i. wil hij zich zelf niet binden aan z'n producten. Slim/ Ja, erg slim, deze man.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
René schreef op 15-07-2008 22:53 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
De meest ingenieuse technische uitvinding is niets als de stroom uitvalt...
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
s.b schreef op 16-07-2008 00:01 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
@A. Stuijt:
Ik zou er persoonlijk voorzichtig mee zijn om een enkele persoon het krediet te geven voor een produkt waar hele teams mee aan de slag zijn geweest. Ik zou dat gewoon niet kunnen beoordelen. In de gelekte source code van Windows kwam ik i.i.g. heel wat obscure auteursnamen tegen.
Wel moet je natuurlijk constateren dat Apple met deze zaken goed weet te soren. De meerwaarde voor velen ten opzichte van bijvoorbeeld Windows Mobile is denk ik de simpelheid, maar dat houdt ook flink wat nadelen in. Maar alles is daar denk ik al over geschreven in de recensies.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
A. Stuijt schreef op 16-07-2008 01:04 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
@s.b. Ik ken 'm.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
s.b schreef op 16-07-2008 02:00 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
@A. Stuijt:
Ahaa; dus ook niet onbevooroordeeld?! Ik denk toch echt niet dat hij alle source code zelf schrijft; die indruk krijg ik i.i.g. niet van discussie op o.a. Darwin-lijsten. Trouwens, dat Darwin is natuurlijk grotendeels gebaseerd op open source, wat op zich al een beetje de teneur van het artikel ondergraaft. Al met al misschien best een stuwende kracht, zoals Bill Gates dat ook zal zijn geweest, maar het gaat mij te ver om de krediet voor zo'n heel produkt op een enkele naam te zetten.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
A. Stuijt schreef op 16-07-2008 09:04 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
@s.b.: interessante conclusie. Doet U dat altijd zo? Dan past U vast in de tas waarin U Uw regenjas bewaart. Onbevooroordeelde oordelen bestaan theoretisch niet en in de praktijk zelden.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Mordante schreef op 16-07-2008 11:22 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
[quote]Zonder Jobs zou er geen pc zijn, geen iPod en ook geen iPhone.[/quote]

En dat zou erg zijn waarom? iPods en MP3 spelers zijn een nagel aan de kist van de muziek industrie. De geluidskwaliteit van de huidige CD's is ronduit bagger maar niet die dat nog intereseerd omdat ze toch niet weten hoe muziek kan klinken omdat ze alleen maar luisteren met zo'n vervloekete MP3 speler.

De iPhone is gewoon een telefoon met een hoop functies die de meeste mensen niet nodig hebben maar omdat het zogenaamd hip is om er 1 te hebben (dmv marketing) kopen ze er toch maar 1.

Apple heeft geen nieuwe ideeen ze doen alleen alsof ze heel hippe spullen maken.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Rop schreef op 16-07-2008 11:24 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Vreemde conclusie: vanwege een marketingsucces om een verschrikkelijk onnut ding tot hebbding weten op te waarderen wordt nu even de open-source optie onder de grond geschoffeld?
Wel eens gehoord van én én, mijnheer de auteur? Dat zaken perfect naast elkaar kunnen bestaan? Dat ze iets aan elkaar kunnen hebben? Dat het één het ander niet uit hoeft te sluiten?

Nou ja, deze auteur maakt het niet zo erg als die andere idioot die beweerde dat Apple veel van Windows weg heeft, maar echt zuiver klinkt het allemaal weer niet.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Sandra schreef op 16-07-2008 13:42 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Vermakelijk stukje van een enorme azijnpisser.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
s.b schreef op 16-07-2008 16:22 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
@A. Stuijt:
U was zo lovend over deze man, zonder dat te motiveren, dat mij bevoorordeling niet onwaarschijnlijk leek. Maar misschien klopt dat niet. Ik vind dat wel een euvel van het artikel: de auteur maakt niet echt duidelijk waarom Steve Jobs zo belangrijk zou zijn. Ik moet erbij zeggen dat ik persoonlijk niet van het Mac concept hou; het is mij te beperkend, dus dan ben je ook al gauw niet geneigd om de bedenkers ervan hoog in te schatten terwijl ze objectief gezien misschien wel grote kwaliteiten hebben.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Mats schreef op 16-07-2008 17:23 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
de genialiteit van de iphone zit 'm natuurlijk in gebruiksgemak, waaraan apple, met jobs en een hele grote open source community aan heeft bijgedragen.

Ik heb zelf een windows mobile toestel, en de enige reden dat ik daarmee overweg kan is omdat ik inzicht heb in hoe de structuur ervan in elkaar zit. Anti-intuïtief. Mijn moeder zou wel overweg kunnen met de iphone, niet met mijn windows mobile. Overigens niet dat ze dom is, ze zou waarschijnlijk graag een windows mobile willen gebruiken en zich dan helemaal vastbijten in het willen beheersen van dit ding.

Overigens zijn er genoeg concurrerende toestellen voor de iphone, zoals HTC ze maakt bijvoorbeeld. De reden dat ik daar een van heb, en geen iphone: ik heb een betaalbaar abonnement, en toch één toestel in mijn zak wat alles kan dat de iphone ook kan, voor een fractie van het geld.

De meeste mensen zijn niet zo slim als Steve Jobs om in te zien dat het gaat om marketing; iphone is niet alleen.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
s.b schreef op 16-07-2008 18:12 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
@Mats:
Ik heb zelf geen mobiele telefoon, maar wel twee Windows CE PDA's, waar ik erg over te spreken ben. Als ik ooit een mobiele telefoon zou nemen, zou het waarschijnlijk een Windows Mobile worden, juist omdat het meer is dan een telefoon en niet zo simpel. Ik vind het een beetje vreemd om tientallen jaren na het begin van het mobiele bellen, iemand die met weer een nieuw toestel op de markt komt als een soort held te gaan vereren. Het zal wellicht een toestel met grote kwaliteiten zijn, maar de wereld kan best zonder iPhone. Ik bedoel dat dus niet negatief, maar relativerend.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Paul Kirchhoff schreef op 16-07-2008 19:20 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Adrew Keen is er in geslaagd in zijn stukje mijn weerzin tegen al die nutteloze troep alleen maar te laten toenemen.
Ik wil geen iPhone en al helemaal geen 3G iPhone. wat dat ook moge zijn.

Ik maak bezwaar tegen het onbegrensde bombardement met volledig nutteloze informatie.
dat inmiddels ook mobiel over ons uitgestort wordt.
Nutteloos omdat de herkomst en daarmee de waarde van die informatie onbekend is.

En nee ik heb geen respect voor een despoot als Steve Jobs wiens voornaamste prestatie het was om een "computer" te laten construeren door studiegenoot Steve Wozniak, het brein achter de Apple I en de Apple II.

Het is bepaald stuitend te moeten lezen dat Steve Jobs zijn economische macht misbruikt om mensen die voor hem werken af te bekken en te beledigen.
Het toont opnieuw aan dat Jobs val omhoog meer op geluk dan op wijsheid is gebaseerd.
Mijn aversie tegen het cult achtige gedoe rond Apple is er alleen maar door toegenomen. Voor mij nooit zo een ding waar een appel op staat waar al een hap uitgenomen is. Nee dank u.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
l.d.broersma schreef op 17-07-2008 14:42 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Dat vind ik een heldere observatie en terechte opmerking Paul Kirchhoff. Voor mij ook geen appel waar een hap uit is.

En ook de observatie van Victor Crebolder vind ik to the point. Google is het hedendaagse antwoord op het Bijbelse: Zoekt en Gij zult vinden!...
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Carlos de Sousa schreef op 17-07-2008 22:39 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Ik zit nog altijd te wachten op de I-Jobs (naar analogie van de T-Ford).
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
s.b schreef op 18-07-2008 00:11 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Misschien is het ook een typisch Amerikaanse trots. Voor mij als Europeaan is Ford een automerk als ieder ander, dus die vergelijking loopt al dood. En is de directeur van Nokia ook een "genie"?! Wie het weet mag het zeggen, maar ik weet het niet.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
A. Stuijt schreef op 18-07-2008 01:53 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
@s.b. De geschiedenis van Nokia is wel bijzonder. Nokia was eerst een houtpulpbedrijf, dat in moeilijkheden kwam. Een paar jaar later was Nokia, met veelal dezelfde personeelsleden in Finland marktleider GSM's!
Maar in Duitsland hebben ze bij de werkende mensen een heel slechte beurt gemaakt! Veel subsidie van een bondsstaat opgslorpt, mensen aangenomen en nu fabriek snel willen sluiten. Maar in Finland is Nokia Sint.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Johan I. Simons schreef op 18-07-2008 08:44 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Alles draait bij Apple om de software. Hoewel de hardware van de iMac, iPod en iPhone, fraai is, zijn alle functies door programmeurs bedacht, niet omgekeerd. Bij Apple kan dat omdat zij zowel de soft- als hardware zelf maken. Onlangs kocht ik een HD-recorder en een flatscreen. Je merkt het steeds: de software klopt niet. Gekke dingen gebeuren als je op de verkeerde toets van de afstandbedoening drukt en Nederlandse vertalingen van on-screen aanwijzingen zijn soms lachwekkend. Dat risico loop je bij Apple nu nooit.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
s.b schreef op 18-07-2008 23:58 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
@Johan I. Simons:
Risico dat het mis gaat loop je bij Apple inderdaad minder, maar daar staat verminderde flexibilieit tegenover als je even iets wil bijstellen. Er valt veel minder aan te tweaken dan aan Windows. Heeft een Mac überhaupt wel zoiets als een registry?! Ik dacht het eigenlijk niet, dat soort vrijheid voor gebruikers zal ze net wat te ver gaan. Dus leuk voor wie het ligt, maar mij is het te beperkt. Ik zal een iPhone misschien ooit nog wel overwegen, maar voor mij heeft die geen magische meerwaarde.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
krissis schreef op 21-07-2008 15:38 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Ik heb een beetje moeite met het plaatsen van dit artikel?

Is dit een "advertorial" of een geschreven versie van een tell-sell reclame?

Ikzelf vermoed dat het iets religieus is, gezien de hoeveelheid geschiedkundige vergissingen en het volledig ontbreken van enige achtergrondkennis en of relativeringsvermogen om een artikel/persoon dermate op te hemelen.

Dat de iphone een product is wat gewild is door een grote groep consumenten is mooi voor Apple.

Maar om het apparaat zo te omschrijven geeft inderdaad aan wat een onzin er allemaal bij komt kijken:
"het is een razendsnel internetapparaat, een webbrowser, een muziek- en video entertainment systeem en een vernieuwende toepassing om email op te ontvangen en persoonlijke informatie in op te slaan"

Het enige wat "vernieuwend" is aan de Iphone is de touchinterface de rest bestond al.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
A. Stuijt schreef op 23-07-2008 10:16 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
We zullen Steve Jobs gaan missen! Ik hoop dat hij nog een aantal mooie dagen (veel) zal hebben.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Walter G. schreef op 26-07-2008 14:09 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Andrew Keen schrijft opiniestukken voor de Volkskrant? Die man heeft zeer bedenkelijke opvattingen over internet en technologie. Uit al zijn beweringen blijkt dat hij het allemaal niet zo goed kan bijbenen en eigenlijk terugverlangt naar de spuitjeslucht van de jaren 50.
Het enige dat Steve Jobs en Apple bewijzen, is dat een goed product met zeer goede marketing succesvol kan zijn.
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
A. Stuijt schreef op 27-07-2008 22:00 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
@Walter G. Verwart U Jobs niet met Gates en Ballmer van Microsoft?
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Julian schreef op 08-08-2008 11:29 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
"Het succes van Apple bewijst het ongelijk van de open-source theorie."??

1. Darwin forms the core set of components upon which Mac OS X and iPhone OS are based.

2. Darwin is an Open Source UNIX computer operating system released by Apple Inc,
code derived from FreeBSD and other free software projects.


3. FreeBSD is a Unix-like free Open Source operating system descended from AT&T UNIX.


http://en.wikipedia.org/wiki/Darwin_(operating_system)
http://en.wikipedia.org/wiki/Freebsd
www.freebsd.org
 
Deze reactie is okDeze reactie is niet ok
Bart schreef op 20-08-2008 13:32 Waarschuw de redactie
Deze reactie is van een niet geregistreerde gebruiker
Wat een verschrikkelijk suggestief artikel.

Ik meen mij te herinneren dat Steve Jobs indertijd teruggevraagd is omdat het bedrijf op zijn gat lag.

Niemand wordt gedwongen bij Steve te gaan werken. Integendeel, het is een aanbeveling als je er gewerkt hebt.
 
inloggen
Inloggen is noodzakelijk om te kunnen reageren op deze site.
Volg commentaren op dit artikel: RSS Google  Netvibes

 

Columnisten op deze site

de VolkskrantPaul BrillGastauteur72dpikluv_50Sabra Dahhanlogosciencepalooza_50_01Nausicaa MarbeMalou van HintumDe Haagse redactieJos Collignonthomasvonderdunk_50Max Pamgj_50Marcel van DamPieter HilhorstDominee GremdaatEvelien TonkensBert WagendorpDaniël SamkaldenFerry HaanJan MulderKader AbdolahNazmiye OralMaarten Keulemanssommer_50_01haroon_201746d_50Arie ElshoutRenée Braamssheila_50_01Aleid Truijens

 

 

Volg vk.nl/opinie op Twitter

twitter_300

 

Alle RSS-feeds

Hier leest u meer over het gebruik van RSS.
Opinie RSS Google Netvibes
Commentaren RSS Google Netvibes
Brieven RSS Google Netvibes
Reacties RSS Google Netvibes